Ať už fotografiemi, videi či jednoduchými slogany zabalenými do vizuálně přitažlivého a propracovaného obalu. Jako by chtěly působit lehce, svěže. Být takzvaně „cool“.

ČSSD zaspala, což poté, co se Facebook stal platformou „vajíčkářů“, přiznal i předseda soc. dem. Jiří Paroubek. „My jsme skutečně zaspali, pokud jde o internetová média. A budeme to rychle, velmi rychle dohánět… Lidé kolem mě trošku selhali,“ řekl Paroubek v rádiu Impuls. Paroubek si však profil na Facebooku, který si jeho hlavní rival a šéf ODS Mirek Topolánek pěstuje nadmíru pečlivě, i přesto zakládat nebude. „Spíše se budu pokoušet o nějaké fungující webové stránky,“ sdělil.

„Je v pohodě“

Lídr ODS pro volby do EP Jan Zahradil má nyní na Facebooku 529 fanoušků. Snaží se je oslovit i fotografií, kde leží v ležérní pozici, uvolněně, až s blazeovaným výrazem v tváři na rozkládací židli.

Snahou je vyvolat u mládeže pocit, že správný politik je stejný jako oni, protože dělá tytéž věci. Pokouší se je zlákat na svoji stranu, přičemž využívá toho, že internet je pro mladé lidi, kteří jsou zároveň nerozhodnutými voliči, nejfrekventovanější médium.

„Je cool, naprosto vyklidněnej, v pohodě,“ řekla Právu studentka pražské vyšší odborné školy Veronika (22) poté, co se podívala na fotografii Zahradila.

Lídr soc. dem., VŠ učitel Jiří Havel naopak vystavil na Facebooku, kde má 65 fanoušků, fotografii, z níž pohlíží akademicky, ne-li přísně. Podle Veroniky působí ustaraně a přísně. „Na rozdíl od předsedy ČSSD jste si vajíčkovou omeletu ničím nezasloužil a myslím, že jste jedním ze slušných politiků v této straně. Již delší dobu sleduji váš blog a těším se, co přibude po vašem zvolení do EP,“ vzkazuje mu jeden z příznivců.

„Vymažte je!“

Na Facebooku se za propagaci, na rozdíl od tradičních reklam, nemusí platit ani korunu. Počet tuzemských uživatelů Facebooku, nejčastěji ve věku od 15 do 24 let, strmě stoupá. V půlce ledna jich bylo již přes 250 tisíc, nyní lze předpokládat až dvojnásobný počet.

Toho využívá i Topolánek, jenž láká na počítačovou hru. Na profil si vložil odkaz: „Zahrajte si Řešení místo strašení a vymažte sociální demokraty z parlamentních lavic!“ Hra má 79 převážně mladých příznivců. Jeden z nich, Adam, vzkazuje Topolánkovi: „Super!!!“ Nicméně objevují se i velmi negativní reakce.

ODS pak spustila na Facebooku i Modrý tým složený z mladých dobrovolníků, kteří pomáhají s kampaní. Využívá i negativní strategie, když představila videa (často bulvárního charakteru) namířená proti Paroubkovi s odkazy na Facebook a server Youtube.com. Soc. dem. vsadila na internetovou prezentaci především na vlastním webu, kde nabízí odkazy na blogy a videa. Ta však působí spíš uměle.

Videonahrávky již delší dobu využívají lidovečtí europoslanci Zuzana Roithová a Jan Březina. Stránky strany odkazují i na Facebook, kde se dá přidat třeba ke skupině „Volím evropské hvězdy! Podporuji KDU-ČSL ve volbách do EP“.

Jacques se chlubí slepicí

Facebook aktivně používá Strana zelených, v diskusní skupině Mikrotémata lze s jejími představiteli debatovat o tom, chybí-li v české politice ženy nebo přinese-li šrotovné ovoce. Nejagilnějším propagátorem sama sebe ze všech českých politiků je poslanec Ondřej Liška. Na profilu má vyvěšeny videa a fotky, jež pilně doplňuje, což ovšem na rozdíl od jiných, třeba Havla i Zahradila, působí až samolibě.

Kateřina Jacques zase vystavuje fotografie, na nichž je s živou slepicí na hlavě nebo ve společnosti dalajlamy.

Spíše na tradiční kampaň, zřejmě s ohledem na věkový průměr voličů, letos vsadila KSČM. Stejně jako v minulosti jí pravděpodobně osloví hlavně své tradiční voliče. Na konzervativně laděných webových stránkách odkazují komunisté na blogy svých lídrů, lze si tam stáhnout leták.