Od 1. ledna totiž platí zákon, podle kterého strážníci mohou měřit rychlost pouze na místech, která odsouhlasí republiková policie a která jsou ohraničená značkami o začátku a konci měření rychlosti radarem.

Jejich podobu tento zákon pouze slovně popisoval, ale konkrétní grafická úprava vyšla až ve vyhlášce, která je platná právě od 20. dubna.

Obcím, které s měřením rychlosti po letošním novém roce vyčkávaly až do doby, než ministerstvo dopravy jasně upraví podobu dopravních značek, se opatrnost vyplatila.

Řidiči se brání úspěšně

V Praze, kde městská policie pokutovat řidiče vůbec nepřestala a na místa měření instalovala cedule vytvořené volně podle textu zákona, se už někteří řidiči vzepřeli a odmítli pokutu zaplatit s tím, že důkaz o jejich přestupku byl pořízen v rozporu se zákonem.

Dokládá to případ Františka M., který již dokonce uspěl. Tohoto muže změřila pražská městská policie v Nuslích 4. dubna.

"V úterý jsem přišel na služebnu s tím, že se budu bránit proti použití té značky. Ale strážník si ode mě vzal předvolání a po poradě s nadřízeným mi sdělil, že se městská policie omlouvá za systémový problém. Žádnou pokutu jsem neplatil,“ uvedl řidič, kterého redakce zná.

Strážníci: značky byly v pořádku, znali jsme je předem

"Neexistuje. To se prostě nestalo,“ odmítl ve středu rezolutně zástupce ředitele pražské městské policie Ludvík Klema, že by strážníci začali od vymáhání pokut za sporné období potichu upouštět.

"Zákon přesně stanoví pokutu a body. Zrušení sankce neexistuje. To jsou výmysly, které schválně poškozují městskou policii,“ trval na svém náměstek šéfa strážníků.

Značky začátku a konce měření povolené rychlosti

:. Značky začátku a konce měření povolené rychlosti. FOTO: Archiv Novinky

Značky, které pražští strážníci používali po 1. lednu, prý dokonale odpovídají tomu, co od nich zákon požaduje. "Konzultovali jsme je předem s ministerstvem dopravy a věděli jsme, co ve vyhlášce vyjde,“ prozrazuje Klema.

Pokud jsou řidiči s udělením pokuty v inkriminovaném období nespokojeni, mohou se podle Klemy odvolat k ministerstvu dopravy.

 

Budeme podávat na policii oznámení o přestupku, který byl spáchán instalací neschválených značek podél pražských silnic. Cokoli zaměnitelného s dopravní značkou nemá podle zákona u silnice co dělatRobert Kotál, Dopravní akademie, a. s.,

 

Instalací neschválených značek prý spáchali strážníci přestupek

Případ Františka M. však není ojedinělý. Koncem minulého měsíce se proti postupu městské policie postavil i právník Dalibor Novák, jehož stacionární kamery zachytily při rychlé jízdě 3. dubna. Jeho případ není dosud uzavřen, tento týden odeslal strážníkům vyjádření, v němž argumentuje proti použití neschválených dopravních značek.

"Nejen to. Budeme podávat na policii oznámení o přestupku, který byl spáchán instalací neschválených značek podél pražských silnic. Cokoli zaměnitelného s dopravní značkou nemá podle zákona u silnice co dělat,“ řekl ve středu Právu Robert Kotál z Dopravní akademie, a. s., který se Novákovým případem zabývá.

Bendl je chtěl zrušit

Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy přiznává, že se na úřad už od ledna řada obcí obracela s tím, že popis značky v zákoně není jednoznačný. Na rozdíl od Prahy tyto obce s měřením rychlosti až do vydání vyhlášky přestaly.

"Aby nejasnosti zmizely, vznikla ona grafická podoba, kterou jsme vydávali,“ uvedl Ptačinský. Že by doposud někdo uspěl se stížností proti udělené pokutě na základě měření pod nesprávnou značkou, o tom mluvčí dopravy neví.

Exministr dopravy Petr Bendl (ODS) však ještě ve funkci avizoval, že sporné místo ve vyhlášce omezí nebo zruší.

Resort tak aktuálně dojednává se zástupci městských policií návrh na úplné zrušení značek úsekového měření nebo v měkčí verzi odstranění druhé značky oznamující konec měřeného úseku.