„Myslím, že není nutné budovu demolovat,“ řekl Bendl novinářům s tím, že je nutné najít smysluplné využití stavby a zároveň zabezpečit technicky modernizaci koridoru.

Za záchranu přes 130 let staré budovy vznikla na serveru www.stop-demolici.cz petice, již podepsalo bezmála 15 tisíc osob. Aktivisté bojující za záchranu „staré dámy“ už vyzvali sympatizanty k poskytnutí návrhů na využití historického unikátu, který minulý rok získal prestižní ocenění v Soutěži o nejkrásnější nádraží v ČR 2008. Zřejmě by mohla stavba v budoucnu sloužit jako muzeum.

Boj za záchranu "staré dámy"

Občanské sdružení Nádraží nedáme! pod vedením iniciátora petice Martina Kadrmana a dokumentaristky Olgy Sommerové svolali na 28. února protestní akci spojenou se zahajovací ustanovující schůzí v restauraci nádražní budovy za účelem naplánování další strategie ve snahách o zachování stavby.

Páteční prohlídka nádraží za přítomnosti Jana Komárka, generálního ředitele státního podniku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která ve spolupráci s Českými drahami chce v rámci celkové rekonstrukce nádraží historickou budovu z roku 1874 zbourat, je zřejmě první krok k hledání schůdného řešení.

Hlavní problém podle SŽDC tkví v tom, že budova stojí mezi dvěma kolejišti, což údajně nevyhovuje evropským standardům, a proto ji je třeba zdemolovat. Naproti tomu Kadrman tvrdí, že stará budova neumožňuje komerční využití, a to je hlavním důvodem, proč by měla být nahrazena. Navíc už údajně o prostor mají zájem jiná loby.

Rozhodnutí o demolici padlo již před dvěma lety

„To, co České dráhy a SŽDC v Ústí připravují, je arogance moci. Dosud se vyhýbají jakékoliv debatě o začlenění budovy do modernizačního plánu. Nevím, kdo na úřednických židlích sedí, že s nimi nehne skoro 15000 lidí. Věřím, že se podaří tento odkaz předků zachovat, přestože je odsouzený k trestu smrti,“ vyjádřila se ke kauze Sommerová.  

Pravomocné rozhodnutí o demolici padlo již před dvěma lety. Další úsilí o prohlášení nádraží za kulturní památku na ministerstvu kulturu, podle nějž už bylo na tento krok pozdě.

Klasicistní nádraží vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.

Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží by mělo stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci.