„Česko sice může jízdy vozidel zakazovat, musí ale dodržovat všeobecné zásady, jako je proporcionalita a nediskriminace,“ upozornil Hilbrecht. Reagoval tak na stížnosti, které jeho úřad obdržel.

Šéfovi Strany zelených (SZ) Martinu Bursíkovi se v září podařilo ve vládě prosadit, aby se páteční zákaz jízd, jenž dosud v Česku platil jen v červenci a srpnu, rozšířil na celý rok. Platit má vždy od 15 do 18 hodin, kdy je dopravní špička v pátek největší, na všech silnicích. V platnosti má nadále zůstat dosavadní celoroční zákaz jízd v neděli od 0 do 22 hodin.

Předlohu novely Řebíček vládě předloží zřejmě v příštím týdnu, ačkoliv tak měl učinit již začátkem října. Materiál navíc obsahuje zdvojnásobení počtu výjimek, v jejichž rámci by dopravci mohli během zákazu jezdit. Jen loni bylo těchto výjimek v ČR uděleno 3160.

„Výjimek je neuvěřitelně mnoho. Dopravci, kteří výjimku dostávají, tím získávají konkurenční výhodu,“ řekl už dříve Právu náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (SZ). Ten se neúspěšně snažil prosadit, aby za výjimky museli dopravci alespoň platit.

Česko by bylo v Evropě unikátem

Návrh novely vláda s největší pravděpodobností podpoří, jinak by hrozil rozpad koalice. Není ale vůbec jisté, že rozšíření zákazu jízd projde i v parlamentu. Nemálo poslanců totiž slyší na argumenty Svazu dopravy a sdružení autodopravců Česmad Bohemia, že i tříhodinový zákaz jízd může ekonomice způsobit vážné potíže a zvednout inflaci.

„Nám nevadí jakékoli zákazy jízd v sobotu a neděli. Ty má ve své legislativě řada evropských států. Narušení silniční dopravy v pracovní den byť jen o zmíněné tři hodiny by však bylo pro silniční dopravu katastrofou,“ tvrdí mluvčí Česmadu Martin Felix.

Česká republika by pátečním zákazem byla v Evropě unikátem. Jízda kamiónů je totiž v pátek celoročně omezena pouze v Řecku s ohledem na turistický ruch. Nikde jinde k tomu nepřikročili a ani o tom reálně neuvažují.