Hlavní obsah

Svědci odmítají vypovídat k nehodě ve Studénce

Právo, Aleš Honus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na informační bariéru ze strany zaměstnanců stavební firmy Bögl a Krýsl narážejí vyšetřovatelé, kteří se snaží objasnit srpnovou železniční tragédii ve Studénce. Po nárazu rychlíku do spadlého mostu zemřelo osm lidí, zraněných bylo na sedm desítek.

Článek

Informaci, že vypovídat odmítli nejen dva trestně stíhaní inženýři, ale také řada jejich kolegů, potvrdil Právu státní zástupce Aleš Kopal. Podle něj mají právo odmítnout výpověď mimo jiné v případě, že by tak mohli způsobit trestní stíhání sami sobě. A právě na tento paragraf se nyní odvolávají všichni z firmy Bögl a Krýsl, která rekonstruovaný most usazovala.

Pochybení zjištěných při stavbě přibývá

"Měli by si uvědomit, co je důležitější. Zda jejich loajalita k firmě, nebo to, jestli se podaří důkladně objasnit příčiny tohoto obrovského neštěstí, při kterém zahynulo osm lidí,“ řekl žalobce Kopal.

Nehoda, při níž mezinárodní rychlík narazil do zříceného mostu, se stala 8. srpna nedaleko železničního nádraží ve Studénce. Po týdnu policie obvinila dva zaměstnance Bögl a Krýsl Oldřicha Magnuska a Jana Malého z obecného ohrožení. Podle policie věděli o narušené statice mostu a neprovedli vše potřebné k odvrácení blížící se tragédie. Inženýři ale s obviněním nesouhlasí a tvrdí, že nepochybili.

Firma Bögl a Krýsl měla na starost manévr zasouvání mostní konstrukce do terénu nad železniční tratí. Generálním dodavatelem stavby byla firma ODS – Dopravní stavby Ostrava.

Posudky mají být do konce roku

Vyšetřování postupně ukazuje, že na stavbě došlo k porušení řady předpisů. „Při vyšetřování byla zjištěna i pochybení dalších osob, které měly přímo účast na stavbě mostu. U těchto osob bude zkoumána jejich případná trestní odpovědnost,“ konstatoval Kopal.

Odmítl však naznačit, zda se to týká zaměstnanců z firmy Bögl a Krýsl, nebo i někoho z firmy ODS – Dopravní stavby. Zaměstnanci této firmy přitom s vyšetřovateli spolupracují a vypovídají.

Další směr vyšetřování by měli určit znalci, na jejichž posudky se stále čeká. "Zajistili jsme jak podpěrné konstrukce, tak i veškeré zařízení, které se na stavbě mostu používalo. Bude třeba vyloučit nebo potvrdit technickou závadu. Posudky by měly být k dispozici do konce letošního roku,“ řekl žalobce.

I přes náročnost vyšetřování se domnívá, že by se mohlo kauzu podařit dotáhnout k soudu ještě v průběhu příštího roku.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám