Podle pojistitelů je v České republice kolem 850 tisíc registrovaných vozidel bez povinného ručení. "Je to největší změna v oblasti povinného ručení od roku 2000," řekl výkonný o chystaném zpoplatnění vozidel bez povinného ručení ředitel ČKP Jakub Hradec.

Vzhledem k tomu, že takováto vozidla způsobí ročně kolem pěti tisíc nehod a škodu kolem půl miliardy korun, rozhodli se pojistitelé zasáhnout. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly totiž činí přitom pouze kolem 30 procent a závazky garančního fondu již narostly na 2,7 miliardy korun.

Inspirace zahraniční praxí

Přinutit všechny řidiče k placení povinného ručení se v tuzemsku doposud nepodařilo ani přes zpřísňování sankcí. Například za provozování nepojištěného vozidla může být pokuta až 40 tisíc korun. Povinné příspěvky do garančního fondu patří k v Evropě k velmi účinným metodám. Fungují například ve Finsku a Švédsku, kde se počet nepojištěných vozidel pohybuje pod hranicí procenta. V České republice je registrováno 7 miliónů motorových vozidel.

Příklady denních povinných příspěvků do garančního fondu od 1. ledna 2009
Motocykl s objemem válců do 350 ccm
20 Kč
Motocykl s objemem válců nad 350 ccm
30 Kč
Osobní automobil s objemem válců do 1850 ccm
50 Kč
Traktor
60 Kč
Osobní automobil s objemem válců nad 1850 ccm
70 Kč
Autobus
160 Kč
Tahač 300 Kč


Která vozidla jsou nepojištěná, vyplývá z porovnání Centrální databáze vozidel a databáze pojištěných vozidel. Vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel vyzve počátkem příštího roku ČKP písemně k úhradě. Vyhnout se placení příspěvku do garančního fondu bude možné úhradou povinného ručení nebo vyřazením nepoužívaného vozidla z registru vozidel. Příspěvek do garančního fondu ale nenahrazuje povinné ručení, připomněl Hradec.