Onderka na čtvrtečním neformálním setkání s novináři v Lidovém domě uvedl, že ČSSD zřejmě podpoří ve Sněmovně v prvním čtení návrh zelených na omezení jízd kamiónů. Ve druhém čtení ale spíše očekává, že ČSSD podá pozměňovací návrhy.

"Návrh není takový, jak bych si představoval,“ řekl Onderka na adresu zelené předlohy. Upozornil, že nejsou vytvořeny podmínky, například není dostatek odpočívadel proto, aby mohl platit široký zákaz jízd kamiónů prosazovaný zelenými.

Stínový ministr navrhuje zachovat stávající páteční zákaz, který platí jen o prázdninách. Zelení jej chtějí rozšířit celoročně. "Nevím, jestli je celorepublikové zastavení (kamiónové) dopravy správné,“ komentoval to Onderka. Podle něj by také sobotní zákaz jízd kamiónů platil jako nyní jen o prázdninách, nebrání se ale jeho prodloužení od osmé hodiny večerní. Tak tomu bylo před rokem 2006. Dnes platí zákaz do 13 hodin. Nedělní zákaz jízd by platil celý rok.

Pro privatizaci pražského letiště

ČSSD bude podle stínového ministra prosazovat také zavedení mýtného na vybraných silnicích II. třídy, aby se zabránilo přesunu kamiónů na nezpoplatněné úseky komunikací. Onderka oznámil, že preferuje variantu, kdy by bylo Letiště Praha prodáno na základě transparentního výběrového řízení strategickému partnerovi. Chce ale, aby si stát zachoval kontrolní podíl v letišti ve výši 33 procent.

Odmítl přitom, aby tento menšinový podíl připadl Praze, která se majetkové účasti v letišti dožaduje. Míní, že by měl zůstat v rukou státu. To, že se jeho názor liší od Sobotkova, nevidí Onderka jako problém.

"Jsou to dva názory v rámci soc. dem.,“ řekl k tomu. Prodej strategickému partnerovi se zachováním účasti státu by ale podle něj znamenal větší výnos. Peníze z privatizace navrhuje směřovat do fondu dopravy a na rozjezd důchodové reformy.