Ministerstvo dopravy (MD) s tím nesouhlasí. „Jistě že to z jejich analýz vyplývá, když si je sami napsali. Rozum nad tím zůstává stát. My vycházíme ze studií Dopravní fakulty ČVUT, Českého statistického úřadu a Eurostatu,“ sdělil mluvčí MD Karel Hanzelka.

Podle analýzy ČVUT stojí kilometr české dálnice od 180 do 340 miliónů korun. Analýzy předložené EPS a Oživením však říkají, že se cena pohybuje od 320 až do 500 miliónů.

Velmi často se však stane, že rozdíl mezi cenou nabídkovou, se kterou firmy vyhrají výběrové řízení, a cenou konečnou je desítky miliónů na kilometr dálnice.

MD tvrdí, že stavbu dálnic takto prodražují především obstrukce a požadavky ochranářských sdružení. Ekologové spatřují důvod především v neexistující konkurenci. „Za pár let se v Česku vyprofilovaly čtyři až pět firem, které se dělí o všechny zakázky,“ řekl Pavel Doucha z EPS.

Problém je i v tom, že se v ČR vyhlašují výběrová řízení na stavbu celých úseků dálnic. Například v Německu se dělí na menší celky, a tím pádem se na jejich stavbě podílí více firem, panuje konkurence.

Potížisté v parlamentu

Se závěry analýzy ekologové již seznámili poslance hospodářského výboru. Jejich reakce byly však až na výjimky velmi negativní.

„Jsme vnímáni jako potížisté, kteří brání výstavbě krásných nových dálnic,“ podotkl Tomáš Kramár ze sdružení Oživení.

Řešení vidí ekologové ve dvou věcech – stavět koncepčněji a uzákonit vymahatelnost doporučení Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten v případě stavby dálnic již několikrát konstatoval, že se staví chaoticky, ale nikdo na to nebral zřetel.