Sociální demokraté míní na dnešním jednání poslaneckého výboru pro bezpečnost navrhnout úplné zrušení zmíněného finančního limitu. A podle informací Práva nejsou zcela bez šance na úspěch nejen při hlasování ve výboru, ale i následně ve Sněmovně.

"Shodli jsme se na tom v naší sociálnědemokratické části a mám pocit, že podobný návrh má i poslanec ODS (a člen bezpečnostního výboru) Jan Klas. Takže si myslím, že by to mohlo projít. Tentýž názor má podle mých informací i ministerstvo dopravy,“ řekl ve středu Právu šéf bezpečnostního výboru František Bublan (za ČSSD) s tím, že na dnešním jednání bude takový pozměňovací návrh předložen.

"Navrhujeme, aby se ten finanční limit úplně zrušil. Policie by měla být přivolána jen v případě, že se ti účastníci nehody nedohodnou, nebo má jeden z nich podezření, že ten druhý požil alkohol, nebo když při nehodě dojde ke zranění či úmrtí účastníka a také v případě, že vznikne škoda nějaké třetí osobě. Například když někdo nabourá do cizího zaparkovaného auta nebo třeba do domu,“ upřesnil Bublan.

Podpora od ministerstva dopravy

Má jistotu v tom, že tento pozměňovací návrh podpoří ministerstvo dopravy. "Jsme na sto procent pro. Ostatně i naše expertní skupina, která připravuje novely silničního zákona, má totožný názor i návrh,“ uvedl včera mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

I ministr dopravy z vládní ODS Aleš Řebíček se podle něj bude snažit svého kolegu z vnitra Ivana Langra (ODS) přesvědčit, aby škodní limit ze zákona sám vypustil. Ten ale po dohodě s pojišťovnami stojí za limitem 100 tisíc korun, přičemž původně se tato částka vyšplhala dokonce na čtvrt miliónu korun.

"Určitě si stojíme za naším návrhem se stotisícovým finančním limitem. Tato varianta je vyjednaná na všech relevantních stranách. Navíc si nemyslíme, že by nulový limit měl šanci ve Sněmovně projít,“ oponovala tvrzení Bublana mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková.

Huml: limit vyhovuje pojišťovnám, pro lidi je to buzerace

S návrhem ČSSD souhlasí i dopravní expert Stanislav Huml. "Ten limit by byl jakousi formou buzerace lidí. On je tam jen pro pojišťovny, aby vám řekly, když se netrefíte do toho limitu, že vám to nezaplatí, když jste policii nezavolal. Já jsem pro absolutní nulu a návrh jednoznačně podporuji,“ řekl Právu.

Řidiči nejen podle názoru Humla, ale i ministerstva dopravy či Autoklubu ČR v mnoha případech nemají na místě nehody šanci určit, jaká škoda byla na jejich vozidle způsobena. Přitom návrh vnitra dokonce počítá s tím, že pokud by policie musela vyjet k nahlášené nehodě, kde je škoda na vozidle nižší než 100 tisíc, jeho řidič by měl výjezd policistů zaplatit.

V pozměňovacím návrhu ČSSD je tato finanční pohrůžka podle Bublana ale také zrušena. "Ona je ostatně vázána k tomu škodnímu limitu,“ podotkl Bublan.

Vidím je pro limit

"V tuto chvíli zastávám stejný názor, jaký je v návrhu ministerstva vnitra, tedy finanční limit 100 tisíc korun. Vždyť už teď je přece limit 50 tisíc. Rád si ale poslechnu argumentaci těch, kteří ho chtějí úplně zrušit. Nemohu říci, že bych byl zásadně proti tomu, nemám na to zcela vyhraněný názor,“ řekl včera Právu další člen výboru pro bezpečnost Jan Vidím (ODS).

Výbor se dnes bude zabývat desítkami pozměňovacích návrhů především k zásadnímu zákonu o policii, ale i dalšími úpravami.

U zmiňovaného silničního zákona míní poslanci ČSSD smést ze stolu návrh vnitra na to, aby pojišťovny byly automaticky a aktuálně informovány o trestných bodech řidičů a následně pak mohly těmto hříšníkům zvyšovat pojistné. "Chceme to vyhodit,“ dodal Bublan.