"Vytváří se diskriminační přístup. Lidé si nemohou svobodně zavolat řemeslníka,“ uvedl na úterní tiskové konferenci jeden z autorů návrhů, poslanec ODS David Šeich.

"Zvolený systém je nepřátelský,“ uvedl pak na adresu parkovacích zón v Praze poslanec ODS František Laudát. Podle něj se současný systém negativně dotýká především podnikatelů. Autoři návrhu nechtějí zóny rušit, požadují ale, aby fungoval jednotný systém. "Režim musí být stejný pro rezidenty i nerezidenty,“ řekl Šeich.

Prosazují proto, aby lidé měli možnost bez omezení například trvalým bydlištěm za jednotnou cenu nakoupit parkovací karty. Města by ale mohla zvolit například formu "dálničních známek“.

Autoři očekávají konflikt s magistrátem

Předloha se ovšem nelíbí pražskému magistrátu, kritika zaznívá i z městských částí. Autoři návrhu si to uvědomují a počítají se střetem. "Postoj komunálních politiků ODS je odmítavý,“ připustila poslankyně ODS Eva Dundáčková.

"Jednání s magistrátem v této chvíli nejsou, nevylučuji, že nějaká budou. Ta shoda v některých věcech může být komplikovanější,“ uvedl Šeich.

"Možný střet tam je,“ doplnil Laudát. Dundáčková přitom ale neočekává nějaké velké drama. "Nepůjdeme do žádného fatálního střetu,“ prohlásila s tím, že podle ní je prostor pro diskusi v ODS.

Na dálnici rychlostí 150 km/h?

Šeich s Dudnáčkovou také navrhují změny v bodovém systému. Novela, kterou vypracovali, počítá s tím, že by řidiči nebyli bodováni za telefonování za volantem a nerozsvícená světla. Zůstala by jen peněžitá sankce.

"Telefonování má stejnou váhu jako kouření za volantem nebo bavení se se spolucestujícím,“ míní Šeich.

Poslanci také navrhují možnost zvýšení rychlosti na dálnicích až na 150 km/h. Pokud nebude snížená viditelnost nebo třeba nebude pršet. O možnosti jet rychleji by řidiče informovalo proměnlivé značení. "Rychlost 130 km/h je dnes anachronismus,“ uvedl k tomu Šeich.

Další novinkou, kterou zákonodárci ODS prosazují je, aby v případě, že je řidiči odebrán řidičský průkaz na více než rok, mu byly zcela umazány body a začal tak od nuly. "Do systému musíte vstupovat s čistým štítem,“ sdělil Šeich. O porušení pravidel silničního provozu by se podle něj také měli řidiči dozvědět co nejdříve, například prostřednictvím internetu.

Recept na osobu blízkou

Poslanci také chtějí odstranit nešvar vymlouvání se na osobu blízkou tak, aby odpovědnost byla na vlastníkovi vozidla. U deliktů, zaznamenaných elektronicky, například radarem, by měl řidič, který se "nevymlouvá" možnost vybrat si peněžitou sankci bez bodování.

Pokud ovšem řidič takový okamžitý, mírnější, trest odmítne, a využije výmluvy na osobu blízkou, nastoupí klasické správní řízení, které v důsledku zahrnuje i trest bodováním. Oba návrhy ovšem v nejbližší době poslanci do Sněmovny nepředloží. Podle Šeicha budou nyní dojednávat politickou podporu, změny na silnicích prodiskutují s ministerstvem dopravy. "Reálně je předložíme do Sněmovny bezprostředně po prázdninách,“ dodal poslanec.