Kala legislativu požádal o stanovisko kvůli snaze pražského magistrátu a dopravního podniku pokutovat zákonodárce za "černou jízdu“. A to navzdory zákonu o platech ústavních činitelů politikům, který jim umožňuje zdarma využívat veřejnou hromadnou dopravu.

"Legislativci vypracovali právní rozbor, který se opírá jak o zákon, tak o nedávné rozhodnutí pražského obvodního soudu. Zní jasně: nehrozí, že by revizor mohl chtít po poslanci či senátorovi jízdenku,“ uvedl Kala.

Zákon o platech ústavních činitelů zaručuje politikům bezplatnou dopravu, ale současně jim přiznává příspěvek na dopravu. U pražských poslanců činí 22 800 Kč čistého, u poslanců z nejvzdálenějších míst republiky 34 200 Kč.

Kdo ze sebe udělá terč?

Zároveň ale dodal, že bude záležet na politicích, zda budou riskovat ostudu, kdyby po nich revizor jízdenku náhodou chtěl. "Pochybuji, že někdo ze sebe nechá udělat terč,“ řekl Kala s tím, že takového odvážlivce, který by se postavil revizorovi, okamžitě všichni v médiích roznesou na kopytech.

Sám si prý neumí představit, že ho v metru chytne revizor bez jízdenky a začne vykřikovat: podívejte, poslanec a jezdí načerno! "Než čelit takovému trapasu, to si raději jízdenku koupím,“ dodal poslanec.

Za pravdu mu dává i šéf ústavně-právního výboru Marek Benda (ODS), i když přiznal, že v hlavním městě si jízdenku nekupuje. "Mám pocit, že radši budeme platit, než se s nimi hádat. Možná někdo do té bitvy půjde, ale já to asi nebudu,“ řekl Právu.

Pražský DP není soukromá společnost, namítají poslanci

Snahu pražského magistrátu kasírovat ústavní činitele příliš nechápe. "Připadá mi to jako mírně revoluční řešení, že nebudou respektovat zákon,“ řekl poslanec.

Ani Kala, ani Benda totiž nejsou přesvědčeni o tom, že pražský dopravní podnik je soukromou společností, které by měli zákonodárci za službu platit.

Právě na to se totiž odvolal ve svém nedávném rozhodnutí Obvodní soud v Praze 1, který řešil spor společnosti Student Agency týkající se bezplatné dopravy zákonodárců.

Soudkyně Maria Sinevičová tehdy uvedla, že zákon osvobozující zákonodárce od placení se vztahuje pouze na hromadnou dopravu provozovanou státem. V ostatních případech by to mělo být tak, že poslanci a senátoři si zaplatí jízdné, které jim pak příslušná komora proplatí.

Ochránit by je mohla imunita

Podle Kaly by zákonodárci mohli chtít náhradu na Sněmovně. Anebo by se při kontrole revizorem mohli odvolat na imunitu, takže jejich přestupek by řešil mandátový a imunitní výbor. "Skoro pochybuji, že to někdo udělá, ale v takovém případě bychom ho s velkou pravděpodobností osvobodili,“ dodal šéf výboru.

Benda připomněl, že když se pražský dopravní podnik tváří jako soukromá akciovka, mohl by za chvíli chtít jízdné také po dětech, starých a postižených občanech.

Oba předsedové výboru se shodli, že východiskem ze situace by byla změna zákona o platech ústavních činitelů. O tu se někteří poslanci v minulosti pokoušeli opakovaně, avšak nikdy nebyla schválena. "Můžeme to zkusit,“ řekl Benda.

Současně však podotkl, že zákon se netýká jen pražské dopravy, ale veřejné dopravy po republice vůbec, přičemž zrušení její bezplatnosti by se asi podle něj nelíbilo některým poslancům, kteří dojíždějí ze vzdálenějších míst.