Pokyn zlikvidovat tuto službu dostaly loni poslední tři regiony, kde se ještě na převozu těchto pacientů stát podílel – spolu s Prahou to bylo Kladno a Plzeň. Ředitelé zdravotních ústavů, které již čtyři roky převoz zajišťovaly, neměli na výběr. Nedostali na to totiž ani korunu.

„Pro letošní rok mám příspěvek na převoz infekčních pacientů z veřejných peněz nula, takže mi nic jiného nezbylo. Prostě jsem musel reagovat na nové ekonomické podmínky, abych to řekl kulantně,“ řekl Právu ředitel plzeňského ústavu Karel Maxa.

Peníze byly hlavním motivem

Fakt, že motivem byly peníze, Právu potvrdil náměstek ministra a hlavní hygienik Michael Vít. „Každý rok jsme z rozpočtu ministerstva dopláceli na služby převozu infekčních pacientů kolem 10 až 15 miliónů korun. Já jsem v rozpočtu ty peníze neměl, musel jsem je někde ušetřit,“ prohlásil.

Podle soc. dem. předsedy zdravotního výboru Sněmovny Davida Ratha jde ale o zvláštní rozhodnutí. „Nikdy bych na takovou věc nepřistoupil, pokud bych neměl předchozí analýzu efektivity této služby. Já o takové analýze nevím,“ řekl Právu.

Podle něj se zdá, že ani není jasné, kdo to bude dělat do budoucna. „Ministerstvo se tady chová nezodpovědně. Ohrožuje ostatní pacienty, kteří budou jezdit sanitkami, aniž bude jistota, že vozy prošly specializovanou očistou,“ dodal Rath.

To ale Vít popírá. „My v rámci výkonu státního zdravotního dozoru si už pohlídáme a zkontrolujeme, jak se povinnost u firem, které to budou zajišťovat, plní,“ prohlásil.

Dvacet proškolených řidičů na dlažbě

Pražské pracoviště nedaleko Bulovky zajišťovalo 400 až 500 akcí měsíčně. Pacienty, ale i bezdomovce z ulic po „zcivilizování“ rozváželi do pražských nemocnic. Lidi s TBC vozili do plicních léčeben po celé republice.

Dvacet vysoce kvalifikovaných řidičů, kteří museli projít nákladným speciálním školením včetně zdravotnického kursu, dostalo výpověď. Jedenáct sanitek, pokud o ně neprojeví zájem zdravotnictví, bude prodáno.

Poměrně rozsáhlý historický objekt s prádelnou, dílnou, garážemi, dezinfekčním tunelem je prázdný. Z bývalého dispečinku, odkud se zajišťoval nejen převoz nemocných, ale i dezinfekce, dezinsekce a deratizace budov, lidí, dopravních prostředků a věcí, zbylo jen telefonní číslo. Služby si na něm už nikdo neobjedná, nemohou ani poskytnout radu, kdo jejich práci převezme.

Horký brambor, žádná odpověď

Podle Víta to mají vědět ředitelé zdravotních ústavů. Maxa řekl, že vyrozuměl smluvní zdravotní pojišťovny, fakultní nemocnici, což je největší lůžkové zařízení v oblasti, i krajského zdravotního radu.

„Bylo mi řečeno, že to, co jsme poskytovali, lze nahradit. Třeba FN je to schopna zajistit svými vlastními zaměstnanci a sanitkami a ostatní pravděpodobně bude dělat nestátní dopravní záchranná služba, tedy soukromé firmy,“ prohlásil. Vieru Šedivou, která řídí pražský ústav, se nepodařilo na pracovišti zastihnout. Nikdo ji tu nezastupuje, protože ona sama je zastupující a vedením ústavu je jen pověřena.

Na pražském magistrátu si otázku podávali jako horký brambor. Jedna z pracovnic ale uvedla, že je to problém, protože ona sama neví, kdo to bude dělat. Prý se mluví o nějaké soukromé firmě.

Odpověď nedal ani mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt. „Já v tom nevidím problém, je to organizační věc. Je třeba zajistit, aby převoz probíhal podle určitých hygienických požadavků. Zajištěno to je. Kdo to bude ale dělat, musí vědět hygiena, ti jsou za to zodpovědní,“ prohlásil. Kruh se uzavřel, otázka se vrátila k hygienikům a zůstala otevřená. Ani na jedné internetové stránce krajských hygienických stanic se tuto informaci veřejnost nedozví.

Obava z šíření infekcí

Rath se obává, že pokud volba padne na soukromé dopravce, pak bude obtížné zajistit, aby se dodržovala povinnost dezinfikovat sanitku po každém převozu.

„Normální záchranné služby s tím budou mít problém, protože na to nebudou mít ani znalosti, ani čas. Ryze ekonomický přístup, kdy se musí sanitky plně vytížit, mohou vést k tomu, že v jedné sanitě pojedou lidé s různými chorobami a aniž se vůz pořádně vydezinfikuje, pojede pro další případ,“ varoval Rath.

Také samotní lékaři vyhýbavě připouštějí, že taková praxe se čas od času objeví i nyní, kdy například převozy zajišťují nemocniční sanitky. Důvodem je jejich plné vytížení.

Podle Víta obdobné obavy nejsou důvodem, aby ministerstvo od svého rozhodnutí ustoupilo. „V jedenácti regionech to již nějakou dobu funguje dobře, nevidím důvod, proč by stejný systém neměl fungovat ve zbývajících třech regionech,“ obhajuje rozhodnutí hygienik.