Na problém upozornily Hospodářské noviny, podle kterých soud svým rozhodnutím ukázal na nezákonný postup mnoha měst, jež prý využíváním soukromým firem při měření rychlosti v obci porušují zákon. Podle rozsudku totiž nejen firmy, ale i radní a úředníci nejsou nezávislí – mají logicky zájem na tom, aby vybrali na pokutách co nejvíce.

Podle vedení státní policie ale spolupráce se soukromými provozovateli radarů může pomoci k většímu postihu neukázněných řidičů. „Je to o dvou různých názorech. Obecně lze říci, že my usilujeme o umožnění různým subjektům k tomu, aby nám pomohly při zajišťování zpomalení dopravy,“ řekl Právu ředitel celorepublikové dopravní policie Martin Červíček.

Pokud to prý bude legislativně a odborně průchodné, policisté podle něj budou usilovat o to, aby mohli služeb soukromých firem vlastnících radary využít.
„Samo ministerstvo vnitra připravuje nový zákon o Policii ČR, který v těchto legislativních úvahách s takovou možností počítal. Berte to tak, že to prostě podporujeme,“ dodal Červíček.

Jenže právě v zákoně je problém, na který soud upozornil. Měřit rychlost smějí jen státní nebo městská policie, soukromá firma nikoli, protože by se dostala do styku s osobními údaji řidiče včetně jeho fotografie. A podle soudu nemůže na postihování řidičů vydělávat soukromník.

Co není zakázáno, je dovoleno

„V zákoně o silničním provozu je to definováno relativně přesně, tedy že měřit smí státní a obecní policie. Na druhou stranu ale existuje právní názor, že co není zakázáno, to je dovoleno, a nic nezakazuje, aby si obecní policie najímala k měření externí firmu,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo podle něj respektuje výrok soudu, ale zároveň vyzývá všechny dotčené, podle nichž by se současná novela měla zpřesnit, aby se na něj obrátili. „Zákon je otevřený a my se nebráníme jeho úpravě na jednu či druhou stranu. Postoj máme neutrální,“ doplnil.

Výrok soudu se nejvíce dotýká měst a obcí, například Nového Bydžova, kde místní radnice se soukromou firmou již nějakou dobu spolupracuje. „Věc necháme posoudit a prošetřit, ještě nevím, jestli to zastavíme nebo najdeme jiné cesty, jak pokračovat,“ řekl Právu starosta Nového Bydžova Pavel Louda (ODS).

„Osobně ale nejsem příznivcem toho, aby městská policie měřila rychlost. Její úkoly jsou v jiných oblastech než v dopravě, především by měla zajistit bezpečnost a pořádek,“ dodal.

Také Blovice na Plzeňsku využívaly radar soukromé firmy několik let. „Spolupráci jsme ukončili loni v červenci s platností nového silničního zákona. Už tehdy jsme měli obavy, že bychom se mohli kvůli této službě dostat do problémů,“ řekl Právu blovický starosta Jan Poduška (ODS). Letos si obec za více než půl miliónu korun pořídila radar vlastní, který využívá tamní městská policie a zajíždí s ním i do nedalekého Nepomuka.

Budějovice chystají pronájem radarů

V Českých Budějovicích bude zase od jara monitorovat průjezd deseti nejfrekventovanějších křižovatek desítka stacionárních radarů s kamerami, které si město pronajme rovněž od soukromé firmy. Náměstkyně primátora Ivana Popelová (ODS) je přesvědčena, že ze strany města k žádnému porušení zákona nedojde.

„Firma bude k radarům dodávat veškerý servis umožněný zákonem, a to i při procesu správního řízení. Jejich obsluhu ale budou výhradně zajišťovat zaměstnanci magistrátu,“ zdůraznila.

Nájem za deset radarů bude 10 000 Kč měsíčně a firma, která výběrové řízení vyhrála, bude dostávat i určité procento ze skutečně vybraných, nikoli jen vyměřených pokut.