"Vláda byla seznámena se skutečností, že není smluvní stav řádně a včas plněn," uvedla Parkanová s tím, že smlouva se vypovídá k 10. prosinci. Dodala, že vláda bude uplatňovat "sankční nástroje spojené se smlouvou".

Kontrolám nevyhověla čtvrtina sledovaných parametrů. Firma kvůli tomu nedodržela termín dodávky. Podle smlouvy měl Steyr dodat 17 transportérů do konce listopadu, což neučinil. Od 1. prosince tak začalo nabíhat penále.

"Vozidlo neprošlo kontrolními zkouškami, mělo celou řadu neshod," řekla ministryně. Podle ní Steyr uvedl, že bude schopný dodat opravenou verzi vozidla do března 2008, tedy se šestiměsíčním skluzem. "Pokud bychom na to přistoupili, dostali bychom se na dráhu setrvalých ústupků," sdělila. Vláda také uložila Parkanové předložit do 31. ledna alternativní návrhy.

Transportér Pandur IITransportér Pandur II Foto: Army.cz

Steyr se zatím nechce k vypovězení smlouvy vyjadřovat. „Zatím to nekomentujeme, musíme se nejdříve seznámit se všemi informacemi,“ řekl Právu český mediální zástupce rakouské zbrojovky Jan Piskáček.

Zakázka za 23 miliard

Jde o jednu z největších armádních zakázek za více než 23 miliard korun, kterou podepsal ještě bývalý ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU).

Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek uvedl, že armáda před samotným výběrem otestovala nabídky obou ucházečů, Patrie a Steyru. Oba stroje v předběžných zkouškách prošly, mohly tedy do finále výběrového řízení.

Nákup doporučila meziresortní komise, nabídku Steyr označila za výhodnější než tu na vozy AMV finské firmy Patria, která byla o miliardu vyšší.

"Celou dobu jsem respektovala, že je to platná smlouva, kterou musíme plnit," uvedla Parkanová. Problém nastal až poté, co firma nedodala vozidla včas.

Obrněné transportéry Pandur měly nahradit zastaralé typy OT-64.

Opozice: výběrové řízení bylo nejasné

Podle stínového ministra obrany ČSSD Petra Hulínského rozhodnutí vlády má dvě roviny. „Jednak jestli jsou zabezpečeny úkoly armády, tedy především mise a pak jestli k tomu kroku nemělo ministerstvo přistoupit už dříve,“ řekl na dotaz Práva.

Prakticky všechny armádní zakázky provázejí nejasnosti ve výběrových řízeních, míní stínový ministr obrany KSČM Alexander Černý. Za podivné považuje, že tato smlouva byla podepsána po parlamentních volbách ministrem, jehož strana v nich propadla. „Otevírá to znovu možnost diskutovat, zda armáda vůbec potřebuje tolik transportérů a jestli by nebylo efektivnější orientovat se již na jiný druh výzbroje směrem na obranyschopnost státu a nikoliv na expedice do zahraničí v rámci NATO a USA,“ sdělil Právu.

Za trestuhodné Černý považuje, že i v případě tak velké zakázky není ministerstvo obrany schopno garantovat, že bude s penězi daňových poplatníků nakládáno zodpovědně.