Šeich má pádný důvod změnit bodový systém, neboť loni ho policie  přistihla, když řídil opilý. Důsledkem toho přišel na 14 měsíců o řidičský průkaz. Brněnští strážníci mu při dechové zkoušce zjistili, že má v krvi asi 2,4 promile alkoholu. Šeich ale nyní tvrdí, že bodový systém nekritizuje z osobních důvodů. Patřil prý k jeho hlasitým kritikům již v době, kdy ho Sněmovna schvalovala.

Expertní skupina, která vznikla z Šeichovy iniciativy, se chce mimo jiné zaměřit právě na řešení problému alkoholu a drog za volantem. Zavést chce přísnější postihy pro začínající řidiče a posoudit chce i možnost vydávání řidičského průkazu "na zkoušku".

Bonusové body podobně jako v Německu

Dalším návrhem je zavedení bonusových bodů. Řidiči by podobně jako v Německu mohli své trestné body umazávat například tím, že absolvují kurzy nebo pohovor s psychologem. Ze zákona by podle Šeicha a jeho kolegů měly zmizet také několikanásobné tresty, kdy je řidič za jeden přestupek trestán pokutou, odejmutím řidičského průkazu a ztrátou bodů. Zlepšit by se podle skupiny měla práce dopravní policie a úřadů, bez níž se zpřísnění silničního zákona míjí účinkem.

Členy expertního týmu jsou mimo dvou předkladatelů též dopravní experti Stanislav Huml a Josef Mikulík, Karel Pospíšil z Ústředního automotoklubu a automobilový závodník Jiří Volf. Skupina chce přípravu novely silničního zákona koordinovat s ministerstvem dopravy.

Nový silniční zákon zavedl tzv. bodový systém a zároveň přísnější postihy pro neukázněné řidiče. Počet dopravních nehod se za letošní první pololetí se oproti srovnatelnému loňskému období sice snížil, ale zvýšil se počet jejich obětí.