Šámal ve čtvrtek Právu řekl, že se přiklání spíše k možnosti vrátit toto nezákonné jednání do oblasti přestupků a postih "neřidičů" by dále řešil už jen trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí. V současné době přitom lidem hrozí za řízení bez řidičáku až roční vězení. A těm, kterým byl uložen zákaz činnosti například za řízení pod vlivem alkoholu, v případě přistižení za volantem hrozí za maření výkonu úředního rozhodnutí až šest měsíců vězení.

Lidem, kteří si platné doklady jenom zapomenou doma, trestní postih nehrozí. "Netvrdím, že by se nějaké závažné případy řízení bez řidičáku nemohly okamžitě trestně postihovat, například když se způsobí nehoda či zranění. Ale samo o sobě to není hned jako trestný čin důvodné, takže se přikláním k tomu, aby se to vrátilo zpět do formy přestupku," uvedl Šámal.

Poprvé přestupek, podruhé trestný čin

Podle návrhu autorského týmu by vše mělo fungovat tak, že když policie zastaví poprvé někoho bez řidičáku, vše vyřeší přestupkové řízení a zákaz činnosti. "Pokud by ale tentýž řidič byl přistižen podruhé, už by šlo o trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Tento delikt jsme navíc v novém návrhu zákoníku rozšířili na všechny případy, kdy bylo odňato řidičské oprávnění a byl již tedy vydán zákaz činnosti," doplnil Šámal.

Současná úprava, platná teprve od 1. července 2006, je taková, že kdo sedí za volantem bez řidičáku a je přistižen, dopouští se okamžitě bez jakýchkoli předchozích postihů trestného činu řízení vozidla bez řidičského oprávnění.

Podle Šámala změna zaplevelila českou justici. "Ten nárůst je za první pololetí značný," podotkl.

"Ve většině případů jde o mladé, nerozvážné lidi a často i o mladistvé, kteří ještě třeba řidičák vůbec nemají. Nemyslím si ale, že by se měli hned trestně stíhat. Až při opakovaném případu by to mělo být trestné. Podle mě totiž není dobré používat už na první přehmaty kladiva. Má to opačný efekt a viník se následně zatvrzuje," myslí si Šámal.

Dopravní expert Stanislav Huml návrh podporuje. "Myslím si, že by bylo dobře, kdyby se trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí rozšířil o všechny případy, kdy byl řidičák odebrán. Nebojím se ani toho, že by to nějak zahltilo soudy," reagoval.

Auto jako zbraň

Ministerstvu dopravy se však podobné úvahy vůbec nelíbí. "S návrhem nesouhlasíme. Prvořadým zájmem státu je ochrana života a zdraví obyvatel, a to i na silnicích," prohlásil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Ministerstvo podle něj rozporovalo návrh autorů trestního zákoníku již dříve s tím, že společenská nebezpečnost tohoto jednání je vysoká. "Takový člověk neprošel výukou a výcvikem v autoškole, nesložil příslušné zkoušky. Je ohrožením pro bezpečnost silničního provozu a může snadněji zavinit dopravní nehodu," uvedl Hanzelka.

Prakticky totéž tvrdí i odborník na dopravu z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Václav Kobes. "Myslím si, že by to nebylo dobře, aby se to vrátilo do oblasti přestupků. Pak už by nebyla jediná páka na to, aby si lidé řidičák vůbec dělali. Není jiná možnost, jak lidi donutit, aby dodržovali zákony. Navíc víme všichni moc dobře, jaká je u nás vymahatelnost přestupků," sdělil Korbes a dodal: "Všichni víme, že auto je zbraň a ten, kdo nemá řidičák, tak je vlastně vrah."

Před změnou varuje i dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Lidem by to nemělo jen tak projít, přestupek je málo, každý musí nést za své činy odpovědnost. Spíš se přikláním k tomu, aby se viník dostal k soudu a na něm pak bude záležet, jaký trest mu uloží," myslí si Rehnová.