"Třetina úseku probíhá buď nad úrovní krajiny nebo tunely pod zemí. Z technického hlediska je to výjimečná stavba," řekl Právu Pavel Lány z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Ovšem to vůbec nejzajímavější na motoristy čeká za výjezdem u Knínic, kde se dálnice obtáčí do úbočí Krušných hor. Po kilometrovém stoupání estakádou tu krátce za sebou čekají dva tunely.

První půlkilometrový se jmenuje Libouchec, druhý, dlouhý přesně 2 115 metrů, Panenská podle osady ležící nad ním. "Je to vůbec nejdelší dálniční tunel u Česku a v dohledné době se podobný stavět ani nebude," řekl Právu ředitel Závodu ŘSD Praha Alois Lichnovský.

Zatímco samotné dálniční tunely, Libouchec i Panenská, včetně samotné komunikace již byly ve chvíli slavnostního přestřižení pásky připraveny k ostrému startu, některé práce bylo přece jen nutné ještě dotáhnout do konce. Jednalo se především o dokončení montáží svodidel v okolí D 8, na úplné osázení zelení ještě čekají i některé připravené okolní rekultivované plochy.

Nepřetržitý dohled

Tunel Panenská, postavený za 4,2 miliardy korun, má být údajně nejbezpečnějším v Evropě. Už i proto, že mezi oběma jeho tubusy je deset propojení, kterými mohou v případě nehody či požáru lidé utíkat z jednoho do druhého. Evropské zvyklosti doposud tyto úniky projektovaly po 500 metrech, ale několik tragédií v alpských tunelech ukázalo, že je to příliš velká vzdálenost.

Bezpečnost dálničního tubusu je však jištěna mnohonásobně. U ústí do tunelu vyrostl záložní velín pro pracovníky dálničního dispečinku, odkud se řídí doprava v případě nehody nebo požáru v tunelu. Na monitorech tu odborníci mají před očima zobrazené schéma obou tunelů, na dalších obrazovkách pak sledují záběry z kamer podél D 8. Hlavní velín pak sídlí společně s dálniční policií u Řehlovic, kde další pracovníci nepřetržitě sledují situaci na dálnici. Těm nejmodernější bezpečnostní systém umožní při havárii okamžitě tunel uzavřít, spustit varovné hlášení a odklonit dopravu, aby nebyly ohroženy životy dalších řidičů.

Tunel sám je doslova prošpikován dalšími bezpečnostními prvky - kamerami, ventilátory odváděcími kouř při požáru, radary, SOS hláskami s poplachovými tlačítky, hasicími zařízeními, dispečer tunelu dokonce může vstupovat do živého vysílání ČRo 1 Radiožurnál, postaveny byly tři nouzové zálivy.

Osvětlení se mění s denním světlem

Na okrajích tunelu může přistát i vrtulník letecké záchranné služby. V útrobách tunelu, který je ještě stále ve zkušebním provozu, zatím proběhla oddělená několikadenní cvičení hasičů a policistů. "V průběhu zkušebního provozu pak ještě dojde ke společnému nácviku všech složek," řekl nám v pátek velitel dálničního policejního oddělení František Rainer. "Naše dálniční středisko správa a údržby bude při něm asistovat především s instalací dopravního značení při převádění motoristů z jednoho tunelu do druhého," doplnil vedoucí správy Petr Zajíc.

Zvláštní kapitolou je osvětlení tunelu. Světla v obou tubusech jsou nastavena tak, aby jim oči řidičů okamžitě přivykly. Během dne je na vjezdu jejich intenzita silnější, postupně slábne a na konci opět zesílí.