Jde o úseky R 48 Bělotín, obchvat, až Český Těšín-sever a R 56 Hrabová až Frýdek-Místek. MD výjimku na úseky dlouhé dohromady více než dvacet kilometrů udělilo vyhláškou z 24. listopadu, a to na rok. Každý, kdo tedy jezdí pouze na R 48 i R 56, si nemusí až do letošního 24. listopadu kupovat dálniční kupón. Elektronické mýtné se tam vybírá, neboť tak určuje zákon.

Na dotaz, co bylo důvodem udělení výjimky právě pro zmíněné dva úseky, ale MD jasně neodpovědělo. "Snažíme se posuzovat každý region individuálně, například zda komunikace slouží lidem k cestování do školy, do zaměstnání apod.," řekl k tomu včera Právu za ministerstvo Karel Hanzelka.

O výjimce podle něj resort jednal také s regionálními představiteli. "Dá se říci, že obyvatelé Ostravska jsou ve výhodě. Obdobná situace je třeba na dálnici D 1 v okolí Brna - úsek Holubice-Kývalka je také bez poplatku," doplnil Hanzelka.

Dálniční kupón stojí na vozidlo do 3,5 tuny 900 korun a do 12 tun sedm tisíc korun. R 48 a R 56 přitom za rok projedou díky velké vytíženosti desítky tisíc nákladních automobilů tohoto druhu.

Odborník: stát přijde o milióny

"Je to prostě nesmysl. Stát, který hledá peníze na opravu, kde se dá, osvobodí od poplatků úseky, na nichž se naváží do Česka zboží z Polska i Slovenska. Přijde tak o milióny korun," řekl Právu ostravský odborník na silniční právo Milan Bělka. Rozhodnutí podle něj zvýhodňuje i autodopravce s vozidly pod 12 tun, kteří mohou díky neplacení známek značně ušetřit.

Argumenty o tom, že by MD myslelo na občany, odmítá. "Kdyby se hledalo to nejlepší pro lidi, nezavede se mýtné. To zvedne ceny autobusových linek, takže jízda autem na R 48 a R 56 bez dálniční známky vyjde v plné posádce rodinu levněji," doplnil Bělka s tím, že životnímu prostředí na Ostravsku nenadálá výjimka jistě neprospěje. "Naopak na všem mohou vydělat podnikatelé. Nakoupí si stará nákladní vozidla pod 12 tun a jezdí v daném úseku zdarma," konstatoval.

Bělka listopadové rozhodnutí MD označil za politicky motivované a nezvyklé. Souhlasil s ním i další odborník na silniční právo Stanislav Huml. "V celé republice se na rychlostních komunikacích platí. Ostravská výjimka je tedy mimořádně nestandardní a musela být zřejmá už v době, kdy se úsek otevíral. Její udělení je ale v kompetenci vlády," řekl Právu Huml.