Právník oslovený TV Nova tvrdí, že ministerstvo porušilo zákon nejméně ve 22 případech. Vyplývá to z povolení výstavby mýtných bran, které se podařilo televizi získat. Sporné mýtné brány na dálnici D1, D2, D5, D8 a D11 tak nemohou být nikdy zkolaudovány. "Není-li stavba zkolaudována, platí obecně, že nemůže být ani provozována. To mýtné takto vybírat nelze," řekl právník Petr Horák.

Starosta Zdib poslal stížnost na stavbu nadřízenému stavebnímu úřadu v Klecanech a ten již zahájil řízení o odstranění brány. Důvodem však není stavební uzávěra, ale to, že podobnou stavbu MD nemělo právo povolit. "Oni jsou speciální stavební úřad pro komunikace a to, co patří ke komunikacím. Ale toto je samostatná stavba, byť na komunikaci," uvedla vedoucí stavebního úřadu Klecany Věra Sýkorová.

Názor právníka MD je zcela opačný. "Pokud je něco příslušenstvím dálnice, tak to spadá do speciálního stavebního úřadu, kterým je MD," tlumočila jeho vyjádření mluvčí ministerstva Marcela Žižková. Ministerstvo odmítá bránu ve Zdibech odstranit, v krajním případě je podle Novy připraveno jít k soudu.

I firma Kapsch, která mýtné brány staví, tvrdí, že je vše v pořádku. "Brány jsou stavěny v součinnosti s MD a Ředitelstvím silnic a dálnic a jsou umístěny na státních pozemcích," uvedla firma.

Od 1. ledna mají přepravci platit mýtné na téměř 950 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Do 30. června by měli začít platit i na zbylých asi 1100 kilometrech silnic první třídy.