Vědci našli genetickou mutaci zvyšující riziko rakoviny prsu

WASHINGTON

Genetickou mutaci, která zvyšuje riziko rakoviny prsu, objevili vědci u šedesáti procent amerických žen. Objevený gen je tak první, který se zdá být skutečně společný pro zvýšení pravděpodobnosti tohoto vážného onemocnění.

Zmiňovaný gen patří mezi čtyři, které podle nových prací několika vědeckých týmů z celého světa podstatně zvyšují riziko rakoviny prsu. Více než šedesát procent amerických žen je pravděpodobně nositelkami nejméně jedné z mutací v tomto genu označeném jako FGFR2, uvádějí vědci.

"Tohle je skutečný průlom pro výzkum rakoviny prsu, protože tyto geny jsou prvním potvrzeným společným genetickým rizikovým faktorem pro tuto nemoc," říká Jianjun Liu ze singapurského Ústavu genomu, který se podílel na jedné ze studií.

Výzkumníci pokračují v testování žen a v hledání dalších genů spojených s rakovinou prsu. Chtějí najít  její příčiny, proto aby pochopili, jak a proč se vyvíjí, a také aby vyvinuli účinnější léčbu. Díky lepším technikám analýzy DNA a zveřejnění lidského genomu je proces hledání mnohem rychlejší a snadnější.

Zatím je předčasné posílat ženy na preventivní testy

David Hunter z Harvardovy univerzity a tým z amerického Národního ústavu pro výzkum rakoviny zkoumali více než 2200 žen evropského původu. Našli čtyři běžné mutace genu FGFR2 spojené s rakovinou prsu u žen po menopauze, které neměly známé příbuzné s rakovinou prsu.

Zatím je ale předčasné doporučovat plošné prohlídky žen, zda mají tyto geny, dokud vědecká komunita nenajde všechny jejich varianty spojené se zvýšeným rizikem, uvádí Hunter.

Podle údajů Světové zdravotnické organizace rakovina prsu ročně zabíjí 500 000 lidí na celém světě a diagnostikována je každý rok u 1,2 milionu žen i mužů. V České republice je ročně diagnostikován karcinom prsu u více než 5000 českých žen.