Hlavní obsah

Vůně výrazně zvyšují mužský sex-appeal

Novinky, Petr Veselý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Láska neprochází jen žaludkem, ale podle všeho také nosem. Zejména ženy jsou na vůně a tělesné pachy mnohem citlivější než muži. Příjemnou vůni a pěstěný zevnějšek označují za základní předpoklad sexu i ve výzkumech. Pokud jim muž nevoní, nemá u nich velkou šanci na úspěch.

Foto: Pavel Kalina

Nástup pracovníků

Článek

Když se americká psycholožka Rachel Hertzová zeptala 166 žen, jaké charakteristické rysy muže jsou pro ně do té míry atraktivní, že by s ním šly do postele, uváděly hned několik vlastností.

Vůně však byla první, s velkým náskokem před vzhledem, hlasem nebo pokožkou příjemnou na dotek. A která z vůní je pro ženy nejsvůdnější? Podle jiného výzkumu amerických vědců nevítězí u žen žádné drahé parfémy. Nejpřitažlivější jim prý připadá něžná vůně dětského pudru. Schválně jsem ji vyzkoušel.

U manželky však vyvolala místo slibovaného podlomení kolen smích. To by člověk nevěřil, jak může být sex najednou zábavný. Musel jsem se osprchovat. Na dalších místech hitparády vůní amerických vědců se umístila lékořice a rozmarýn. Úspěch prý měla také neobvyklá kombinace levandule s dýní a sladkého sirupu s okurkami.

Chlapi smrdí

Na to, že chlapi často smrdí, si v manželských poradnách stěžuje řada žen. Ale podle spousty mužů má správný chlap vonět potem, tabákem a řízným pitím, případně maštalí. Britové zase tvrdí, že správný gentleman má vonět pouze svěžím vzduchem a trávou.

Rozdílné názory plynou z toho, že obě pohlaví vnímají vůně odlišně. Z důvodů, které zatím nejsou jasné, mají ženy ve svém čichovém centru vyvinutější tu část, která vnímá chemicky vytvořené vůně. Výrobci parfémů a vůbec kosmetiky to ostatně dobře vědí. Muži zase mají dokonalejší tu část, která vnímá přirozené, přírodní vůně a pachy.

Z toho plynou odlišné představy. Ženy se před intimními chvilkami usilovně myjí, vybírají ten správný parfém a chtějí, aby muži také příjemně voněli. Ty však daleko víc vzrušuje přirozený pach ženského těla a nejednou jim připadá přehnané pořád se sprchovat, případně se něčím vonět.

Mužský pot ženy zklidňuje

Svou slečnu chtěl mít vždycky orosenou potem, jak dobře vychlazený půllitr piva. Kdo? Jeden ze stálých hostů luxusního erotického podniku na předměstí Prahy. Zpocené ženské tělo a jeho přirozený pach ho neuvěřitelně vzrušovaly.

A tak jeho oblíbená dívka dělala předtím, než přišel, dřepy, kliky, případně jezdila na rotopedu. Vyplatilo se jí to. Muž jí kromě běžné taxy dával desetitisícovou prémii. I když většina žen touží po mužích voňavých, řadu z nich dokáže pach mužského potu vzrušit. A naprostou většinu z nich uklidňuje (pokud už není nepříjemně zapáchající).

Zjistili to v seriózním vědeckém výzkumu biologové z Pensylvánské univerzity. Vědci odebrali vzorky potu z podpaží několika mužů. Ti nesměli použít deodorant alespoň čtyři týdny. Extrakt z potu pak aplikoval na horní ret skupiny žen ve věku 25-45 let. Ženy, které se domnívaly, že testují parfém nebo alkohol, pak po 6 hodinách zaznamenávaly svou náladu.

Když vědci vyhodnotili jejich záznamy, došli k jednoznačnému závěru. Extrakt z potu jim pomohl snížit stres, navodil u většiny z nich pohodovou náladu a dokonce u nich ovlivnil menstruační cyklus. Vzrostla jim totiž hladina hormonu žlutého tělíska, která obvykle stoupá před ovulací, tedy dobou jejich maximální plodnosti. Vědci teď zkoumají, která ze složek potu vyvolala u žen popsané změny.

Sympatie skrze zpocená trička

V devadesátých letech dělala skupina psychologů v USA pokusy, při kterých lidé zpotili čistě vypraná trička. Muže při tom izolovali od žen. Pak jim jejich trička dali vzájemně vyhodnotit. Měli posoudit, které jim voní nepříjemně a které jim naopak připadá přitažlivé. Ukázalo se, že ve většině případů byla vzájemná přitažlivost konkrétního muže a ženy oboustranná. Ale nejde jen o vztah mužů a žen.

Naši tělesnou vůni ovlivňuje - kromě vrozených dispozic - také strava, léky a nálada. Jinak voní člověk veselý a jinak ten, který se něčeho bojí. Dokazovaly to experimenty, při kterých vědci nechali jednu skupinu lidí v tričkách dívat na veselohru a druhou na horor. Třetí skupina pak měla trička vyhodnotit. Její členové překvapivě přesně rozlišovali ta veselá od těch vystrašených.

Pomoc kosmonautům

To, že vůně a pachy dokáží na člověka působit daleko silněji, než bychom předpokládali, dokazují vědecké výzkumy i experimenty. Například sovětští kosmonauté si podle agentury Reuter vozili do kosmu lahvičky s vonnými silicemi. Prý jim v kosmu pomáhaly překonávat stesk a deprese.

Ty vyvolávaly narušené biorytmy, protože v kosmické lodi silně postrádali obvyklé střídání noci, což negativné působí na lidskou psychiku. Ale také to, že tam chyběly běžné vůně. I tento jev lékaři znají.

Lidé, kteří ztratí čich, trpí hlubokými depresemi. Jejich život bývá plný emocionálních výkyvů, zmatků i prudkých změn nálad. Souvislost emocí a vůní nebo pachů je daná už samotným mechanismem jejich vnímání. Protože vůně působí přímo na mozková centra související s prožíváním emocí. A to je možná vysvětlení i toho, proč ženy, které bývají daleko emocionálnější než muži, vnímají vůně a pachy mnohem citlivěji.

Zlepšuje paměť

"Zážitky a vzpomínky, které souvisí s nějakou vůní, jsou jedny z nejsilnějších, nejrychleji se nám vybavují a slábnou až jako poslední," tvrdí doktor Roland Bachler z univerzity v Curychu.

Dělal pokusy se dvěma skupinami studentů, kteří se připravovali na zkoušku v učebně provoněné vůní citrónů. První skupině rozprášil vůni i při zkouškách, druhé ne. Ta první měla výrazně lepší výsledky. Jak silně lze člověka ovlivnit vůněmi, dokládá podle Bachlera i další pokus.

Skupině diabetiků píchali lékaři čtyři dny inzulín za doprovodu silné vůně. Pátý den je vystavili jenom vlivu této vůně. Hladina krevního cukru se však diabetikům upravila stejně, jako kdyby dostali inzulín. "U krys se nám daří urychlovat léčení chorob nebo úrazů pomocí vůní," říká Bachler. "Třeba jednou tento princip použijeme i u lidí. Kdo ví." .

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám