Hlavní obsah

Sexuoložka Laura Janáčková: Riziko nevěry stoupá, může za to marketing

Právo, Laura Janáčková

Média ovlivňují životní hodnoty. A marketing často působí na naše základní pudy. Využívá třeba vizuální vzrušivost mužů a pomocí prezentace mladých krásných dívek prodává své produkty. Často nerozhoduje jejich kvalita, ale způsob prezentace. Na tvorbě prodejních a reklamních strategií se podílejí týmy psychologů. Využívají muže i ženy v boji firem o přežití.

Foto: Profimedia.cz

Pánové, kterým média ukazují každý den plejádu vysoce atraktivních dam jako normu, pak často hodnotí ty reálné jako méně přitažlivé.

Článek

Snaží se zprostředkovat prvoplánové obrazy krásy a vsugerovat lidem, aby se je snažili ztělesnit. Krásu však neprezentují náhodně. Na kapotách aut nebo v jejich blízkosti se pravidelně povalují dokonale tvarované krásky s jemnými vlasy a hedvábnou pletí. Tento obraz hraje na mužovy evolučně podmíněné instinkty a tím pádem dobře prodává i auta.

Ženám zase slibuje umělá kráska na titulní straně ženských časopisů zdravé vlasy, jemnou a zářivou pleť. To vše díky zázračným účinkům kosmetických produktů.

Mužům, kteří vidí na každém rohu obrazy dokonalých krásek, připadá manželka méně sexuálně přitažlivá. Což zvyšuje i hrozbu jejich nevěry

Studie však ukazují, že mediální obrazy, které nás denně bombardují, mají mnohdy neblahé důsledky pro životy mužů i žen. Pánové, kterým média ukazují každý den plejádu vysoce atraktivních dam jako normu, pak často hodnotí ty reálné jako méně přitažlivé.

Vlastní a normálně vypadající partnerka se dostává do vysoce konkurenčního prostředí, kdy ji srovnává s plakátovými kráskami. Jedna studie dokázala, že tento boj mezi marketingem a realitou vede vizuálně přesyceného muže k tomu, že jsou méně spokojení se svou partnerkou a cítí vůči ní menší závazky.

Prostě muži, který vidí na každém rohu obrazy dokonalých krásek, se vlastní manželka jeví jako výrazně méně sexuálně přitažlivá. Podtrženo a sečteno, pro nás běžné ženy to znamená i zvýšenou hrozbu nevěry.

Dámy, které spoléhají na to, že pánové dokážou rozlišit reálný život a reklamu, snadno spláčou nad výdělkem. Muži mají ve své genetické výbavě touhu si podvědomě vybírat mladé, zdravé a symetrické ženy. Dokážou říct, že dívka je přirozeně krásná, ale jejich oči nevidí několikahodinovou přípravu pomocí barviček, hřebenů, vycpávek a jiných ženských vychytávek.

Ženy si uvědomují nereálnost obrázků, muži ne

To, co dovedou způsobit tyto obrazy, má i další neblahé důsledky pro nás ženy. Roztáčí totiž spirálu nezdravého soutěžení s ostatními eventuálními partnerkami mužů. Ocitáme se tak v situaci, kdy mezi sebou bojujeme o to, která z nás lépe ztělesní obrazy, které máme denně před očima. Přes to, že si uvědomujeme jejich nereálnost, na rozdíl od mužů.

Každá žena totiž ví, že na fotce, plakátu nebo jinde v médiích pózují jen speciálně a pečlivě vybrané krasavice. Jsou prezentovány v nejlichotivějších pózách, s nejefektivnějším pozadím a v nejdokonalejším technickém provedení. Navíc i pro nejkrásnější z nejkrásnějších existuje zázrak zvaný Photoshop, tedy grafický program, který umí fotky upravit.

Roste každodenní investice žen do svého vzhledu

Není divu, že po takové masáži zprostředkované obrazy ideálních žen přibývá případů mentální anorexie a vzkvétá radikální kosmetická chirurgie. Ale stejně tak roste i každodenní investice žen do svého vzhledu, která od nich vyžaduje víc času a financí.

Nevím, jestli přijde čas, kdy my ženy nebudeme bojovat proti sobě, a obrazy krásy začne zase vytvářet běžná realita. Možná jednou nebudou klišé hesla typu: Každá žena může být krásná. A projeví se to v reklamách: třeba auta začnou prodávat plakáty se stárnoucí, plnoštíhlou a spokojenou ženou, která se pohodlně usadí za volant.

Spíš si však myslím, že na dveře už ťuká jiná realita, ta virtuální. Muž si nasadí například brýle a šup. Místo nás žen domácích najde v kuchyni, v ložnici nebo v autě to, v co dříve ani nedoufal. Ženy všech barev s mírami 90–60–90 mu budou plnit všechny jeho fantazie. Vždycky, pravidelně a opakovaně až do té chvíle, než mu dojdou baterky.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám