Italští vědci odhalili mechanismus vzniku epilepsie

ŘÍM

Skupině italských vědců se podařilo odhalit genetický mechanismus vedoucí ke vzniku epileptických záchvatů. O objevu, o nějž lékaři a badatelé usilovali celá desetiletí, včera informoval v Římě doktor Federico Vigevano.

Foto: Josef Zajíc

Část účastníků kurzu.

Tento odborník stojí v čele organizačního výboru, který v Itálii pořádá 4. května Celostátní den osob postižených epilepsií, a je především přednostou neurologického oddělení na římské dětské klinice Bambino Jesú. O rozkódování mechanismu se postaral tým vedený Giulianem Avanzinim z neurologického ústavu Besta v Miláně.

"Jde o velký krok kupředu. Během několika předcházejících let vědci dokázali identifikovat zhruba 20 epileptických genů. Ale stále se nepodařilo odhalit mechanismus, jímž geny kontrolují vzrušivost nervových buněk. Až nynější objev přinesl chybějící článek," cituje Vigevana agentura ANSA.

Podle Avanziniho týmu vede k epileptickým záchvatům genetická alternace, která mění normální tok iontů nervovými buňkami mozku. Průchod iontů do buněk a ven z nich totiž za takové situace již není vyvážený, zdůraznil Avanzini. "Nevyváženost elektrické regulace mozku způsobuje nadměrnou vzrušivost nervových buněk a následkem je tedy záchvat," konstatoval profesor Avanzini.