Hlavní obsah

Čeho se vyvarovat první dny v novém zaměstnání

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První týden a první dojmy hrají velkou roli v tom, jak se na novém pracovišti budete cítit. Nedělejte začátečnické chyby a uveďte se dobře do kolektivu, se kterým budete v následujícím období často trávit více času než s rodinou.

Foto: Profimedia.cz

Nová práce s sebou nese řadu nástrah (ilustrační foto)

Článek

Sice si můžete poklepat na rameno, že jste vysněnou práci dostali, ale tím vaše snaha zazářit rozhodně nekončí. Kromě toho, že se novou práci budete muset naučit, je třeba také zapadnout mezi kolegy a kolektiv, který je nějak nastaven, má své spodní proudy, tajné partičky, jejichž systém budete muset teprve odhalit.

Věřte tomu, že na startu v nové firmě vás budou neustále sledovat hodnotící oči vašeho šéfa a kolegů. A čekat na každou vaši chybičku. Které jsou nejčastější a jak se jich vyvarovat?

1. Pozdní příchod

Jistě, stát se to může každému, ale v prvním týdnu docházky do práce rozhodně ne. Na druhou stranu je normální, že se zpozdíte proto, že jste se ztratili v nové budově, nemohli najít zasedací místnost, pracovní stůl v open space. Odborníci se ale shodují, že pozdní příchod na schůzku během prvního týdne hovoří ve váš neprospěch. Ukazuje totiž, že nezvládáte time management.

2. Všechno víte, rady nepotřebujete

I kdyby to byla stokrát pravda, lidé, kteří v kolektivu, do kterého nastupujete, již pracují, toto slyšet nechtějí. Rádi pomohou a jsou připraveni pomoci. To, že jim budete dávat najevo, že o jejich rady a podporu nestojíte, je jen utvrdí v pocitu, že jste potížista, který si nezaslouží péči a ochranu během zkušební doby.

Kamarádíte s kolegy? Jen opatrně

Sex a vztahy

3. Nevyužíváte výhodu toho, že jste nováček

Patricia Schwartzová, výkonná koučka, která pracuje s novými zaměstnanci, uvedla pro Huff Post, že hra s tím, že jste noví, je strategickou výhodou, kterou by nováčci měli vždy využít. Zkuste se všem, ke komu budete mít pracovně blízko, představit osobně, nespamujte e-maily již tak přetížených kolegů pozvánkou na pivo. Raději je obejděte, a když nevíte, zeptejte se.

4. Nedodržujete ve firmě nastavený dress code

Z posledního zaměstnání můžete mít oblíbené kousky oděvu, které neprojdou na novém pracovišti. Proto v prvních dnech choďte raději formálněji oblečení a sledujte, jak vaše outfity noví kolegové hodnotí a zda příliš nevyčníváte. Pokud vaše nová kancelář nemá striktně daný dress code, zkuste napodobit ten, který nosí váš nový šéf. Tím rozhodně chybu neuděláte. Pravda ale je, že roztrhané džíny, sportovní trička s nápisy nebo kraťasy či sandály nejsou vhodné téměř nikdy.

5. Jste moc otevření

Pozor na tenkou hranici mezi sdílením přijatelným a narušováním intimity ostatních. Existuje jasná hranice mezi srdečností a předpokládaným intimním vztahem, který ve skutečnosti s novým spolupracovníkem nemáte. Nepřecházejte do toho druhého v prvním týdnu. Odborníci se shodují, že nejen v prvním týdnu, ale ani v prvním měsíci práce by vaši noví kolegové neměli vědět vše o vašem neharmonickém rozvodu, nemocech v rodině, případně komplikacích při porodu nejmladšího dítěte.

Všechny informace se dají snést, když nejsou podávány příliš intenzivně a hned na začátku pracovního vztahu. Představte si, že právě začínáte s někým chodit. Taky mu asi neřeknete všechny intimnosti najednou, že… Vztahy, a to i ty pracovní, se vyvíjejí postupně.

6. Pomlouváte

To můžete, ale v okamžiku, kdy budete ostatní znát dostatečně na to, abyste si to mohli dovolit. Což v prvním týdnu dozajista není. Jestliže začnete s informacemi pracovat tak, že je budete distribuovat dál jako pomluvy, koledujete si o nálepku potížisty, se kterým nikdo pracovat nechce. Navíc do kolektivu fakt nezapadnete.

7. Nebudujete vztah se svým šéfem

Ze všech lidí, které během prvního týdne potkáte, je nejdůležitější vztah ten, který musíte navázat se svým šéfem. „Velmi vysoké procento lidí opustí svou práci kvůli vztahu s nadřízeným,“ vysvětluje odbornice.

Chcete-li vybudovat základ pro další důvěru a spolupráci mezi vámi a vaším šéfem, musíte sladit svůj komunikační styl a naladit se na stejnou vlnu toho, co je důležité. V ideálním případě si váš nadřízený na konci prvního týdne udělá čas a promluví si s vámi o vašich dojmech z nového prostředí. Pokud tomu tak není, měli byste proaktivně o osobní schůzku požádat. Neberte si osobně, jestli k ní nakonec nedojde. Jen se po týdnu zase připomeňte.

První tři měsíce jsou zkušební dobou pro vás i vaše okolí. Ptejte se, sledujte a věnujte pozornost firemní kultuře. Lepší je zjistit dřív než později, jestli vám právě tento styl vyhovuje. A tím také to, jestli pro vás nová práce je, či není vhodná.

Jak najít práci, která vám skutečně zlepší život

Sex a vztahy

Jak vycházet na pracovišti s někým, koho opravdu nemáte rádi

Sex a vztahy
Související témata:

Výběr článků

Načítám