Hlavní obsah

Tenisky jako módní doplněk i znak společenského statusu

Novinky, ema

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Brooklynském muzeu v New Yorku se vypráví historie tenisek s názvem The Rise of Sneaker Culture. Výstava zobrazuje zhruba 150 párů bot a mapuje jejich historii od 19. století až po současnost.

Na výstavě jsou k vidění tenisky od 19. století až po současnostVideo: Novinky/Reuters

 
Článek

„Každý má doma pár tenisek, ale tato výstava mapuje jejich historii od 19. století až do dneška, ale i to, jak se staly ikonou mezi obuví, která má tolik různých podob,“ říká Lisa Smallová, kurátorka výstavy.

První tenisky, které se objevily na konci 19. století a na začátku 20. století zajistily nositeli označení vyšší společnosti. A to nejen protože si je díky jejich vysoké ceně nemohla spousta lidí dovolit, ale zejména i díky tomu, že se v nich hrál tenis nebo kroket. Obyčejný pracující lid, je tedy absolutně nepotřeboval. Jen vysoce postavený člověk si mohl dovolit vlastnit pár tenisek na sport a rekreaci.

Ve výstavě jsou zahrnuty i modely známých značek, například Adidas, Converse (mimo jiné i originální model z roku 1917), Nike, Puma, Reebok, Prada a dalších významných návrhářů. „Tenisky mají dlouhou historii a neuvěřitelnou kontinuitu a posuny, byly s námi i v některých významných kulturních okamžicích,“ řekla kurátorka Elizabeth Semmelhacková pro Daily Mail.

Prim hrají sportovní značky

Po druhé světové válce ovšem tenisky ztratily svůj vznešený status a stává se z nich „obuv z dětství“. To ovšem netrvalo dlouho, v roce 1970 se jejich kultura začala opět rozvíjet a to trvá až do současnosti. „V roce 1984, 1985, 1986 roste obliba tenisek ruku v ruce s hip-hopovou scénou, stává se součástí lidské osobnosti, toho, kdo jste,“ řekl Calvan Fowler, majitel obchodu Jordan Heads Brooklyn.

Módní giganti jako například Gucci a Prada do svých kolekcí také promítli tenisky už dříve, avšak nikdy nedosáhli takového úspěchu jako ve chvíli, kdy se známé sportovní značky spojily s designéry, jako jsou Jeremy Scott, nebo Yohji Yamamoto a společnostmi jako Jimmy Choo a Louis Vuitton.

„Lidé jsou ochotni nosit na botách různé vzory i barvy, na rozdíl od šatů, kde si takovou extravaganci nedovolí. A to je pro módní návrháře přímo ideální plátno na hraní,“ dodává Semmelhacková.

Reklama

Související témata:

Související články

Móda 90. let opět na scéně

Obrovský trend 90. let se vrací, a to společně s podivným pytlovitým oblečením, vyšisovanou džínovinou, kalhotami „mrkváčemi”, krátkými topy nad pupík...

Letní obutí je nejpohodlnější bez podpatku

Jakou obuv zvolit do teplých jarních a letních dnů? Ženy nejčastěji volí balerínky, sandály, žabky nebo v posledních letech velmi oblíbené, trendy a moderní...

Výběr článků

Načítám