Hlavní obsah

Když do přírody, tak v českém oblečení

Právo, Zuzana Musálková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Občas k nám do Liberce přijede klient, jdeme se spolu podívat do města a pak se mě zeptá, jestli tu zrovna není outdoorový festival, protože tady každý nosí sportovní kalhoty i bundy,“ říká mi Ondřej Neuman z firmy Direct Alpine, která u nás pod touto značkou vyrábí oblečení pro aktivity v přírodě.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Malá krejčovská dílna ve Cvikově na Liberecku dostává zakázky od tamního výrobce.

Článek

„To jsme prostě my Češi,“ usměje se. V liberecké firmě má na starosti obchodní oddělení. Nezapomene zdůraznit, že ulicemi mnoha našich měst se každodenně pohybují lidé, kteří vypadají, jako by se právě chystali na výlet a přitom jdou spíš do práce. „Takhle to máme asi jediní v Evropě.“

Musíte to brát tak, že v tomhle byznysu je na milión obratu jedna švadlena.
Ondřej Neuman

A výrobci rádi říkají, že jsme i v outdoorovém oblečení (pro volný čas) soběstačná země. Existují dokonce firmy, které na našem trhu válcují i světové značky, a pak menší společnosti, jež prodávají dráž a sázejí na větší kvalitu svých produktů.

Přímo do Alp

„Nejdřív jsme testovali oblečení pro firmu, která už dnes neexistuje,“ vzpomíná zakladatel firmy Radek Nováček na dobu, kdy s kamarádem prostě lezli po skalách. Poté začal vyrábět outdoorové kalhoty. Aby je prodal, objížděl s nimi republiku ve staré škodovce.

Firma Direct Alpine byla oficiálně založena v roce 1997. A v zemi, kde se hodně chodí do lesa, jezdí na kole, na vodu, lyžuje nebo leze po horách, si mezi desítkami dalších českých firem své zákazníky postupně našla. Nedá mi to a ptám se, proč si vybrali anglicky znějící název odkazující na velehory.

„Za tím nic složitého nehledejte. Prostě jsme věděli, že direct znamená něco jako dopředu a Alpine jsou prostě Alpy,“ říká Nováček.

Foto: Petr Hloušek, Právo
Foto: Petr Hloušek, Právo

Radek Nováček (horní snímek) a Ondřej Neuman si zakládají na tom, že jejich firma vyrábí v Česku.

Teď spolumajitel společnosti se sedmdesátimiliónovým obratem stojí v malé dílničce v sídle firmy nad šicím strojem a debatuje se švadlenou nad střihem. Za ním je sklad plný látek z Japonska a Jižní Koreje a bedny plné nového oblečení.

Dřív firma vyráběla třetinu své produkce ve Vietnamu, ale před pár lety vrátila téměř sto procent výroby na Liberecko.

„Radek se chtěl po práci sebrat, sednout si na kolo, zajet na dílnu a nebýt věčně zasekaný bůhvíkde v cizí zemi. Má to tady kousek do Cvikova a Rychnova,“ vysvětluje Ondřej Neuman s tím, že naše švadleny dělají kvalitnější práci.

Liberecké švadleny

„Zaměstnáváme jich šedesát až sedmdesát, musíte to brát tak, že v tomhle byznysu je na milión obratu jedna švadlena. I když samozřejmě záleží na tom, jestli děláte bundy, nebo ponožky.“

Ondřej si ještě postěžuje na to, že sehnat na Liberecku kvalifikovanou řemeslnici není vůbec snadné a jsou rádi, že v současné době mají dost zaměstnankyň.

Snažíme se zvýšit povědomí o tom, co v Česku opravdu vyrábíme.
Pavel Láznička

V kraji se historie textilního průmyslu píše od konce 16. století. A dnes už zrušený závod Textilana zaměstnával svého času tisíce lidí.

„Textil se u nás bohužel dvacet let likvidoval a momentálně je dvacet let za opicemi. Nikdo tady nechtěl a nemohl vyrábět, až teď se to pomalu obnovuje. Válcuje nás Asie. Čistě finančně se opravdu nevyplatí mít tady dílny.“

Lokální výrobci táhnou

Přišla doba, kdy se čím dál víc Čechů zajímá, odkud jsou věci, které kupují. Vyhledávají nejen lokální potraviny, ale chtějí i vědět, kde se vyrobilo oblečení, které nosí. Firma i tak šedesát procent zboží vyváží do zahraničí.

„Hlavně do Německa, Rakouska, Francie, Skandinávie, Švýcarska, Japonska a Jižní Koreje. Zahraničním zákazníkům se líbí, že jsme evropská společnost, která na tomto kontinentu i vyrábí.“

Ondřej ještě připomene vlastníka druhé poloviny společnosti – dalšího českého podnikatele v oboru, Jindřicha Hudečka. „Hudy do toho vstoupil asi před deseti lety, to byl velký skok. Teď to vlastní s Radkem napůl.“

Hudeček je majitel firmy, která má prodejny outdoorového a lezeckého vybavení v Česku i na Slovensku. Nabízí nejen naše, ale i světové značky. Do roku 1990 byl členem československého reprezentačního horolezeckého týmu. V knize Rock Stars uznávaného fotografa skalního a horského lezení Heinze Zaka je zařazen mezi nejlepší skalní lezce světa. Zamlada horolezec brigádničil v obchodech s lezeckým vybavením a už v roce 1990 založil malou firmu. Dnes provozuje 30 prodejen Hudy sport.

České spacáky

„Pokud si vezmete český trh, tak musíte rozlišovat mezi firmami, které vyrábějí oblečení tady u nás, a českými značkami vyrábějícími v Asii,“ vysvětluje Pavel Láznička, prodejce outdoorového vybavení pod značkou prodejen Hanibal Sport.

Asijská produkce je podle Lázničky často cenově dostupnější, ale také leckdy i méně kvalitní. „Na oblečení to poznáte třeba tak, že švy mají méně stehů na centimetr.“

Foto: Petr Horník, Právo

Pavel Láznička o sobě rád říká, že myšlenku českého outdoorového oblečení propaguje už šestnáct let.

Firma začala před dvěma lety pořádat soutěž Hanibal Czech Outdoor Awards, anketu, ve které fandové pobytu v přírodě a sportů hlasují, jaké výrobky jim poslední sezónu nejvíce vyhovovaly.

„Snažíme se zvýšit povědomí o tom, co v Česku opravdu vyrábíme. Naše filozofie jako prodejců je taková, že v první řadě chceme nabízet kvalitu, a pak se hned díváme, jestli je výrobek český,“ vysvětluje Láznička, jak si vybírají produkty.

Nabízí tak naše značky jako třeba Tilak nebo Sir Joseph. V pultech Hanibalu najdete od této firmy péřové spacáky i bundy. Založila ji česká horolezecká hvězda a první muž na K2, Josef Rakoncaj. Dneska značku Sir Joseph vede jeho syn.

Foto: ČTK

Horolezec Josef Rakoncaj ví, jak je důležité dobré vybavení na hory, a tak začal vyrábět péřové bundy a spacáky.

Sortiment v Hanibalu je určen pro lidi, kteří jsou buď zapálení sportovci, nebo chtějí, aby jim oblečení sloužilo dlouho. Vyšší cena by měla zajistit nejen lepší kvalitu, ale i určitý nadstandardní servis.

„Když se vám povede vybourat na kole ve štěrku a roztrhnete si rukáv, ušijí vám nový. Zaplatíte třeba sedm set korun, ale můžete dál používat bundu, která stála deset tisíc…“

Na horách za dvě hodiny

Zajímá mě, jestli české firmy získávají poslední dobou na popularitě. Přece jen se teď víc mluví o tom, odkud pochází zboží, které kupujeme.

„Nemyslím, že by v tomhle Češi byli bůhvíjací nacionalisti, ale momentálně se nám daří, víc lidí vyhledává naše výrobky,“ říká prodejce Láznička. Kromě soutěže se věnují i jiné propagaci českých značek. „Točíme spoustu videí, píšeme hodně recenzí.“

Dneska by bylo prorazit daleko těžší. Dřív tohle zboží na trhu chybělo a prodávalo se v podstatě samo.
Václav Hrbek

Majitel obchodu ještě dodává, že z koníčku se mu prostě časem stala práce a že jsme stát, kde se dá provozovat hodně venkovních aktivit. „Vodáctví, lezení po horách, lyžování a jezdění na kole, všechno je blízko.“

Co se nosí

Vkus zákazníka se ale posouvá a pryč by měla být i doba, kdy část výrobců spoléhala na to, že Češi budou vyžadovat hlavně funkčnost.

„V minulosti tu panoval takový nešvar, že design nehrál žádnou roli. Jenže dneska se v konkurenci přitvrzuje, a tak se najímají studia, která řeší třeba jen barvy na následující kolekci. Naprostá většina českých výrobků je dnes designově konkurenceschopná.“

Milovníci hor a přírody touží nosit barevné oblečení. Dřív se spíš oblékali do černé, modré. Změna přišla prý i proto, že díky chytrým telefonům se lidé daleko víc fotí a barva je i na fotce víc vidět.

A co rád nosí aktivní sportovec? „Toho je spousta. Už osmnáct let mám pertexovou (pertex – pevný materiál s nízkou hmotností – pozn. red.) bundu vyrobenou v Česku. Oblíbil jsem si tenkou péřovku, kterou můžu nosit jako záložní. Za poslední roky je mým favoritem vlněné funkční spodní prádlo, které k nám přišlo ze Skandinávie.“

Letošní jaro a léto by kromě barev mělo být i ve znamení lehkosti. „Nemyslím, že přijde nějaký převratný hit. Vývoj se dlouhodobě drobnými krůčky posouvá k tomu, aby materiály byly prodyšné. V minulosti se kladl velký důraz na nepromokavost a bylo už celkem jedno, že se v tom člověk zapotí.“

Hurá na olympiádu

„Po poslední olympiádě se zvýšilo povědomí o tom, že jsme česká značka,“ vzpomíná na nedávnou minulost Václav Hrbek, ředitel designu a realizace Alpine Pro, firmy, jejíž produkty jsou vedle dalších českých značek Hannah, Loap a Husky nejprodávanější na našem trhu.

První kolekce byla připravena v roce 2010 a oblékli si ji sportovci, kteří nás reprezentovali v kanadském Vancouveru. Dresy českého olympijského týmu připravovala dlouhá léta německá firma, ale před Vancouverem strany neobnovily spolupráci.

„Našemu marketingovému oddělení najednou přišla nabídka od Českého olympijského výboru a my jsme se k ní vyjádřili kladně,“ usmívá se Hrbek. Kolekce dělají jeho firmě spíš reklamu, než že by na nich vydělávala.

Foto: ČTK

Designeři kolekce pro český tým na olympiádu v Londýně – (zleva) Jiří Prokopec, Lucie Kuříková a Patrik Nábělek.

Oblečení Alpine Pro patří k těm cenově dostupnějším. „Jsme takový Volkswagen na našem trhu a nikdy jsme neměli ambice být Rolls-Roycem. Tahle strategie nás v Česku pustila do poměrně slušné velikosti. Pokud vezmete i naši dceřinou společnost v Číně, tak máme šest set zaměstnanců. Nepočítám do toho distributory, tu společnost spravujeme, ale nevlastníme.“

Firma je na trhu od roku 1998. „Dneska by bylo prorazit daleko těžší. Dřív tohle zboží na trhu chybělo a prodávalo se v podstatě samo.“ Oblečení za rozumnou cenu si našlo zákazníka okamžitě.

Naše nanomembrány

Pokud vývoj českého outdooru sledujete, určitě jste museli narazit na vynález Technické univerzity v Liberci – nanomembrány z nanovláken, které dělají látku nepromokavou a zároveň prodyšnou.

Materiál by mohl mít šanci zařadit se třeba vedle Gore-Texu, ze kterého se ve světě šije velké množství sportovního vybavení.

Foto: ČTK

Václav Hrbek šéfuje jedné z největších českých firem s lyžařským a outdoorovým oblečením.

„Úzce s Libercem spolupracujeme. Když mají nějakou novinku, tak nám ji sem přivezou a my posoudíme, jestli je pro nás zajímavá nebo ne,“ říká Václav Hrbek, ředitel designu Alpine Pro, a doplňuje, že část nanomembrán už používají v třívrstvém laminátu do horolezeckých bund. A český výzkum a vývoj je i naděje do budoucna.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám