Hlavní obsah

Zřícený indický boeing měl zbrusu nový motor

2:38
2:38

Poslechněte si tento článek

Letadlo Boeing 787-8 Dreamliner společnosti Air India, jež se minulý týden zřítilo v indickém Ahmadábádu, mělo zbrusu nový motor, který technici nainstalovali v březnu. Druhý pak měl být letos v prosinci servisován. Informuje o tom britská stanice BBC. Na palubě zemřelo 241 lidí, jediným přeživším je 40letý Ind s britským občanstvím Višvaš Kumar Rameš.

Video: Reuters

Článek

„Pravý motor byl nový, byl nainstalován v březnu 2025. Levý motor byl naposledy servisován v roce 2023 a jeho další kontrola byla naplánována na prosinec 2025,“ cituje BBC Natarajana Chandrasekaranu, předsedu společnosti Tata Group, pod niž spadá Air India.

Jak ovšem poznamenal Kishore Chinta, bývalý vyšetřovatel indického Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod, stav motoru nemusí nutně souviset s jeho stářím.

„Stáří nemá žádný vliv na jeho stav. Zejména u motorů Genx-1B,“ uvedl Chinta. Právě tento motor zřícený dreamliner měl. Chinta poznamenal, že některé součástky motoru mají určitou životnost, obvykle mezi 15 a 20 tisíci cykly. „Každý start a vypnutí motoru se počítají jako jeden cyklus,“ vysvětlil.

Letadlo společnosti Air India se zřítilo minulý čtvrtek do obydlené oblasti západoindického města Ahmadábád. Incident nepřežilo 241 z 242 cestujících na palubě. Další desítky lidí zemřely na zemi poté, co se stroj zřítil do ubytovny, v níž přespával nemocniční personál. Agentura Reuters hovoří celkem o více než 290 mrtvých, jiné zdroje hovoří o zhruba 270. Přesný počet není v tuto chvíli jasný.

Po několika dnech vyšetřovatelé objevili černé skříňky, které vnesou světlo do toho, co se ve skutečnosti stalo. „Všichni odborníci mi říkají, že černá skříňka a záznamníky určitě vypovědí celý příběh. Takže si na to musíme počkat,“ řekl Chandrasekaran.

Šéf Tata Group dále připomněl, že v současnosti existuje řada teorií, proč k pádu letounu došlo. „Zatím ale víme, že toto konkrétní letadlo má čistou historii,“ uzavřel.

Experti v médiích nejčastěji hovoří o tom, že letounu selhaly oba motory nebo že byla vyřazena hydraulika. Deník The Wall Street Journal (WSJ) přišel s informací, že letoun před zřícením aktivoval s největší pravděpodobností nouzový zdroj energie v podobě malé turbíny ve spodní části trupu (ram air turbine, RAT), který slouží jako záložní zdroj v případě selhání obou motorů či hydrauliky.

Tuto turbínu může systém aktivovat buď automaticky, nebo ji ručně spustí piloti, pokud mají podezření, že oba motory selhaly. Porucha motoru může podle WSJ nastat z řady příčin, mohlo jít například o srážku s ptactvem nebo problémy s palivem.

Výběr článků

Načítám