Článek
Domorodí vůdci v sobotu čekali na vzácný náklad na zasněžené ranveji mezinárodního letiště Pierra Elliotta Trudeau v Montrealu, uvádí americká CNN.
Krabice, které z Evropy letecky dopravila společnost Air Canada, obsahovaly více než 60 hodnotných artefaktů, včetně unikátního inuitského kajaku z tulení kůže. Předměty z komunit Prvních národů, Inuitů a Métisů odebraly cizí národy počátkem minulého století. Doposud ležely ve vatikánských muzeích a trezorech.
Návrat sbírky představuje vyvrcholení neúnavné tříleté kampaně domorodých vůdců, kterou podpořil papež František před svou smrtí, krátce po jeho historické omluvě za zneužívání spáchané v kanadských církevních internátních školách, píše CNN.
Repatriace předmětů přichází v době, kdy muzea po celém světě stále častěji vracejí odcizené nebo neeticky získané předměty ze svých sbírek do zemí jejich původu.
Národní náčelnice Prvních národů Cindy Woodhouse Nepinaková označila návrat sbírky za „důležitý a emotivní okamžik pro mnoho Prvních národů po celé zemi“.
„Ušli jsme dlouhou cestu a máme ještě dlouhou cestu před sebou,“ dodala s tím, že dlouhodobý projekt usmíření dál pokračuje.
Mezi 62 artefakty je i vzácný kajak z tulení kůže Inuvialuit ze západní Arktidy. Ten jako nejvzácnější kus putoval ve vlastním boxu.
„Zabít Indiána v dítěti“
Vatikán dlouhodobě tvrdí, že předměty byly darované papeži Piu XI., který vedl církev od roku 1922. Toto tvrzení ale původní obyvatelé Kanady zpochybnili.
Seznam domorodých artefaktů církev sestavila v době, kdy došlo v Kanadě k vymazání identity původních obyvatel prostřednictvím legislativy zakazující kulturní praktiky a naopak nařizující povinnou docházku do církevních internátních škol. Ty měly za cíl „zabít Indiána v dítěti“.
V tomto kontextu „je vysoce sporné, že šlo o smysluplné ‚darování‘ předmětů,“ odpověděl CNN v pondělí docent historie a studií původních obyvatel Cody Groat z kanadské Western University.
Výzvy k repatriaci artefaktů začaly nabírat na síle v roce 2022, kdy skupina delegátů Prvních národů, Inuitů a Métisů navštívila Řím na dlouho očekávaná jednání s Františkem o historickém zneužívání v internátních školách. Po této cestě následovala Františkova „kajícná pouť“ do Kanady, při níž se omluvil za „zlo, které spáchalo tolik křesťanů proti původním obyvatelům.“
Návrat artefaktů má pro mnoho původních obyvatel Kanady hluboký význam, protože tyto předměty vnímají jako „kulturní předky s vlastním vědomím nebo životem,“ uzavřela Groat.


