Článek
Okresní soud v Tchaj-nanu ve čtvrtek ke třem letům vězení odsoudil Číňana identifikovaného pouze jménem Wang, informuje BBC. Ten působil jako kapitán lodi Hong Tai 58 registrované v Togu. Té si tchajwanská pobřežní stráž v únoru všimla, jak kotví jižně od ostrova, kde zůstala několik dní. A to přesto, že ji stráž vyzývala k odplutí.
Hong Tai 58 nakonec z místa odplula 25. února v ranních hodinách. Krátce nato pobřežní stráž zjistila, že byl v oblasti poničen podvodní kabel. Hong Tai 58 byla proto eskortována zpět na Tchaj-wan, kde začalo vyšetřování.
Obžalován byl nakonec jen Wang, zatímco sedm jeho krajanů úřady poslaly zpět do Číny. Wang vinu původně odmítal, ale později během soudu přiznal, že „kabel možná rozbil“. Stěžoval si přitom soudu na to, že plavbu zkomplikovaly neklidné vody, a proto prý posádce řekl, ať spustí kotvu. Že se v oblasti nachází podmořské kabely, prý nevěděl.
Podle obžaloby ale konal úmyslně. Na lodi se totiž našla schémata, která polohu kabelu jasně ukazovala. Žalobce Hsu Shu Han již v květnu sdělil médiím, že loď Hong Tai 58 byla značně podezřelá. To proto, že tchajwanským průlivem proplouvala i přesto, že za poslední rok přepravovala náklad jen jednou a byla ve špatném stavu. Loď navíc kabel během své plavby překřížila několikrát a kotvu táhla za sebou místo toho, aby se na ní otáčela, jak je běžné.
V tomto ohledu dal soud za pravdu obžalobě. Wang si navíc ještě uškodil tím, že podle obžaloby záměrně tají informace o majiteli lodi. Toho se tchajwanským úřadům stále nepovedlo identifikovat. „Vážně narušil fungování vlády a společnosti. Dopad je enormní a činy obžalovaného by měly být vážně odsouzeny,“ stojí pak ve čtvrtečním vyjádření soudu k rozsudku.
Tchaj-wan má deset domácích a čtrnáct mezinárodních podmořských kabelů. Jen od roku 2019 do roku 2023 ale ostrovní země zaznamenala 36 incidentů, kdy byly kabely poškozeny silou. Tchaj-wan je, co se pokusů o sabotáž ze strany Číny týče, velmi obezřetný a Hong Tai 58 bylo jedním z celkem 52 plavidel, které Tchajwanci v dané době sledovali jako podezřelá. Čína ovšem jakákoliv obvinění odmítá a podobné incidenty nazývá „běžnými námořními nehodami“, které tchajwanské úřady „nadsazují“.
Ani v případě odsouzeného Wanga se vyšetřovatelům nepodařilo prokázat, že by šlo o případ sabotáže řízené Pekingem. Pro verzi, že posádka jednala na základě příkazů čínské vlády, se totiž nenašly žádné přímé důkazy.
Podmořské kabely nesou téměř veškerý světový internetový provoz a terčem možné sabotáže se nestávají jen u Tchaj-wanu. Poškození kabelů se často řeší i v Baltském moři, kde podezření nejčastěji padá na Rusy, ale někdy i na čínská plavidla. Podle údajů neziskové organizace International Cable Protection Committee celosvětově ročně dochází asi ke 150 až 200 poruchám či poškození kabelů.