Hlavní obsah

Čína chystá vlastní dopravní letadla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ču-chaj

Na 13. mezinárodním aerosalonu v čínském městě Ču-chaj představila na přelomu září a října čínská firma Aero Engine Corp. model motoru CJ1000. Ten by měl v budoucnosti pohánět čínský dopravní letoun COMAC C919. Výrobce na něj má už stovky předběžných objednávek.

Foto: Foto Profimedia.cz, Profimedia.cz

Čínský dopravní letoun COMAC C919

Článek

Samotný letoun, který zatím pohánějí americko-francouzské motory CFM International LEAP-1C, však vystaven nebyl, což vyvolalo spekulace, že vývoj provázejí další potíže.

Podle tří zdrojů agentury Reuters obeznámených s programem C919 má stroj problémy s certifikací, zatím se musí každý vyrobený kus schvalovat separátně, a odkládají se dodávky. Dosud bylo dodáno jen pět strojů aerolinkám China Eastern Airlines, ačkoliv mají už 815 předběžných objednávek.

Důvodem je to, že od prosince 2020 požadují Spojené státy zvláštní licence pro vývoz dílů a technologickou podporu jakékoli čínské společnosti spojené s čínskou armádou. C919 je navíc vybaven západní avionikou.

Zpoždění při vývoji a zavádění dopravního letounu C919 otevírá dveře konkurentům od Airbusu, Embraeru a Boeingu. Jenomže Airbusy A220 a Embraery E-Jet E2 ještě nemají certifikaci od čínského leteckého úřadu, stejně jako turbovrtulové ATR 42-600, byť už několik let létají, upozornila agentura Reuters.

Čína vyslala k Tchaj-wanu dosud největší počet letounů za den

Svět

Navíc se dá čekat tlak na čínské aerolinky, aby kupovaly pro domácí lety čínská letadla. V Číně nebyl obnoven ani provoz Boeingů 737-MAX, jakkoliv výrobce doufá, že povolení přijde do konce roku.

Vystavení modelu motoru ukazuje, že se Peking snaží o nezávislost na dodávkách ze zahraničí, a to nejen ze západu. Čínský radary neviditelný bojový letoun páté generace J-20 byl poprvé představen ve verzi poháněné čínskými motory místo ruských.

Testují se i dva nové čínské motory pro čtyřmotorový vojenský transportní letoun Y-20, který dosud pohánějí ruské jednotky. Vývoj čínských náhrad zabírá roky, jak však uvedl šéfredaktor pekingského časopisu Aerospace Knowledge Wang Ja-nan: „Na domácím trhu bez konkurence a při rostoucím podílu soukromých investic je jen otázkou času, kdy Čína vyřeší problém se zahraničními technologickými blokádami.“

Záplava nové vojenské techniky

Na aerosalonu byla vystavena i dosud utajovaná moderní čínská vojenská technika, která už je v provozu. Jde o vysoko létající bezpilotní strategický průzkumný letoun WZ-7 Xianglong, který je odpovědí na americký Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk a už byl nasazen u čínskoindické hranice a nad Jihočínským mořem.

Číňané vyrazili proti Boeingu a Airbusu

Ekonomika

Na zemi se představil i letoun pro radioelektronický boj J-16D, což je derivát Suchoje Su-27, ovšem poháněný domácími motory WS-20. Stroj vybavený rušičkami by měl být schopen narušit nepřátelskou protivzdušnou obranu, což vyvolává obavy Tchaj-wanu.

Ukázán byl rovněž model bezpilotního bojového letounu, který by měl doprovázet pilotované stroje.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám