Hlavní obsah

Pákistánský airbus se k letišti řítil příliš rychle bez vysunutého podvozku

Novinky, nčs

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Páteční nehoda pákistánského letadla byla možná způsobena sérií chyb pilota, který zřejmě mimo jiné nevysunul při prvním pokusu o přistání podvozek. Při následném pádu airbusu do obydlené části města Karáčí zahynulo 97 lidí, dvě osoby nehodu přežily.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Video z pádu pákistánského airbusuVideo: Newsflare, AP

 
Článek

O tragické sérii chyb informovala v pondělí indická televize NDTV, podle které kapitán Sajjad Gull, pilot letadla společnosti Pakistan International Airlines (PIA), ignoroval tři varování od pracovníků leteckého provozu. Ti pilota upozorňovali na rychlost a výšku letadla před přistáním, jak uvádí pondělní zpráva.

Analýza nahrávek z kokpitu během hovoru s řídící věží odhalila výrazný varovný signál v pozadí. Ten se automaticky spouští, pokud se pilot pokouší přistát s nesprávnou konfigurací letounu, například pokud není vysunut podvozek.

Lidé byli zaneprázdněni pořizováním fotografií.
Příbuzný oběti o situaci po pádu letadla

Když se letadlo poprvé pokoušelo přistát na letišti v Karáčí, byl stroj zhruba o 2500 stop (762 metrů) výš, než by se v dané situaci měl nacházet. To znamenalo, že se letadlo k ranveji blížilo vyšší rychlostí. Piloti se však navzdory varování z řídící věže rozhodli pokračovat.

Mayday! Přišli jsme o motory. Záznam posledních slov kapitána zříceného letadla

Svět

Zasunutý podvozek

Dalším otazníkem je fakt, že hlas kapitána Gulla měl být při komunikaci s řízením provozu úplně klidný, jako by varovný signál v pozadí neslyšel. Fotografie, které zveřejnila skupina Plane Spotters Pakistan, ukazují, že Airbus A-320 neměl před prvním pokusem o přistání podvozek vysunutý. Těsně před katastrofou už ale vysunutý byl.

Po neúspěšném pokusu o přistání bez vysunutého podvozku se letadlo znovu vzneslo do vzduchu a o několik minut později se zřítilo do obydlené oblasti Karáčí. Podle informací z kokpitu hlásil pilot těsně před katastrofou poškozené oba motory.

Incident je momentálně ve fázi vyšetřování. Zda se tak opravdu jednalo o chybu pilota nebo byl pád ovlivněn rovněž technickými problémy, není zatím s určitostí známo.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Trosky zříceného letounu v Karáčí.Video: Reuters

Chaos na zemi

Podle očitých svědků měly na sobě oběti kyslíkové masky. Okamžiky po nehodě popsal i pětačtyřicetiletý Šahíd Ahmed, jenž na letišti čekal na svoji matku, která se stala jednou z obětí tragédie.

Při pádu letadla v Karáčí zemřela i modelka Zara Abidová

Blízký a Střední východ

„Když jsme dorazili na místo pádu letadla, nebyl tam snad nikdo zodpovědný, kdo by situaci organizoval. Lidé byli zaneprázdněni pořizováním fotografií,“ uvedl hořce Ahmed. „Zavládl totální chaos, neexistoval žádný seznam obětí a zraněných, hledal jsem matku v nemocnicích, byla to noční můra,“ dodal.

Všichni začali křičet, brečet a modlit se, popsal pád letadla jeden z přeživších.Video: Novinky/AP

Letoun se dotkl země

Nehodu přežili pouze dva cestující, jedním z nich je inženýr Muhammad Zubajr. Podle něj se pilot pokusil přistát, letoun se dotkl země, ale byl přinucen opět vzlétnout.

Kamera zachytila pád pákistánského airbusu do města

Zahraniční

„Když začalo letadlo znovu stoupat (po neúspěšném přistání), všichni začali křičet a brečet. Všichni se začali modlit,“ uvedl Zubajr, který seděl na sedadle 8F.

Na palubě zemřelo celkem 97 lidí, v obydlené části bylo zraněno nejméně 12 osob a zničeno pět domů. Pád letadla zachytila také jedna z bezpečnostních kamer.

Reklama

Výběr článků

Načítám