Hlavní obsah

Ohořelý vrak s nákladem tisíců aut poputuje zřejmě dál. Přístav Eemshaven není vhodný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Eemshaven

Nizozemský přístav Eemshaven nebude zřejmě poslední stanicí pro ohořelý vrak lodi Fremantle Highway s nákladem tisíců aut, včetně 500 elektromobilů. Experti soudí, že míra poškození plavidla i přepravovaného zboží je značná a že oprava nebo ekologická likvidace budou vyžadovat zázemí s rozsáhlejším vybavením.

Ohořelý remorkér v přístavu v EemshavenuVideo: AP

 
Článek

„V Eemshavenu to nepůjde,“ prohlásil Peter Berdowski, šéf firmy na poskytování námořních služeb Boskalis, podle serveru Nieuws.nl. Možná tam nebude podle něj ani oprava, ani případné sešrotování.

Nejprve ale musí technici zjistit, zda se jedná o totální nebo jen částečnou škodu. Poté se japonský majitel lodi plující pod panamskou vlajkou rozhodne, zda se bude opravovat, nebo likvidovat.

Při počáteční prohlídce plavidla experti podle Berdowského zjistili, že čtyři z jedenácti palub nebyly téměř vůbec poškozeny. Je prý také možné, že menší část nákladu utrpěla jen drobnější újmu.

„Ale například paluba osm je velmi těžce poškozená a částečně zhroucená. Ukazuje to, jak prudký ten požár byl,“ dodal Berdowski.

Foto: Peter Dejong, ČTK/AP

Nákladní loď Fremantle Highway, která začala hořet při přepravě tisíců aut, včetně téměř 500 elektrických vozidel, z Německa do Singapuru, byla ve čtvrtek 3. srpna 2023 odtažena do přístavu Eemshaven v Nizozemsku

Také místní starosta Henk Jan Bolding podle televize RTV Noord řekl, že Eemshaven byl vybrán jen jako dočasný a nouzový přístav vzhledem k tomu, že byl nejblíž. „Není to trvalé místo. To se určitě nestane,“ zdůraznil.

„Přístav je příliš vytížený a důležitý v jiných ohledech. Nejedná se o trvalé umístění pro tyto typy plavidel, to není možné,“ dodal starosta.

Požárů na lodích přibývá

Majitel ohořelého plavidla zatím nechtěl komentovat odhady škod ani pravděpodobné kompenzace. Prý mu to nedovoluje pojistná smlouva. Nejmenovaný pojišťovací expert, kterého citovala RTV Noord, odhadl, že škoda jen na nákladu by se mohla pohybovat nad 300 miliony eur (7,2 miliardy Kč).

Příčinu požáru nizozemské úřady nadále vyšetřují. Prověřují zejména informace, podle nichž mohl požár propuknout v jednom z přepravovaných elektromobilů, resp. v jeho baterii.

Server Forbes si všiml, že požárů na lodích přepravujících auta ve světě přibývá. Píše, že u elektromobilů je menší pravděpodobnost propuknutí požáru než u vozidel se spalovacími motory. Když už ale propukne, je těžší jej uhasit, a to i pro profesionální hasiče.

Na to budou muset reagovat výrobci lodí, protože hasicí systémy dosavadních, mnohdy letitých plavidel, nejsou na větší požáry navržené.

Ohořelý vrak lodi s nákladem tisíců aut je už v přístavu

Evropa

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám