Článek
Celosvětově známý skandál britské pošty se sice odehrál v letech 1999 až 2015, samotný úřad Post Office ale zahájil interní vyšetřování až v únoru 2021. Široké veřejnosti pak rozsah aféry unikal ještě roky poté.
Od té doby stále pokračuje vyšetřování. Podle nových zjištění britská pošta ignorovala varování o chybách v systému jménem Horizon, který používala. Systém například falešně hlásil nesrovnalosti v řádu tisíců liber. Přesto na základě těchto mylných údajů pošta nechala stíhat stovky nevinných lidí.
Deset tisíc lidí čeká na odškodnění
Zpráva vyšetřovatele Wyna Williamse o 162 stranách shrnuje výpovědi poškozených, analýzy důkazů i podkladů od právníků a expertů. Chyby, kterých se firma dopustila, měly ničivé dopady na životy obviněných, včetně sebevražd a psychických a finančních problémů. Mnozí bývalí zaměstnanci zemřeli dříve, než se dočkali odškodnění, uvádí ABC News.
„Je téměř nemožné přesně určit počet osob, které utrpěly újmu ve spojitosti se systémem Horizon,“ uvedl Williams a dodal, že finanční odškodnění čeká na přibližně 10 000 žadatelů a na schválení dalších stovek žádostí se pracuje. Kompenzaci neprávem odsouzeným slíbil úřad už v minulém roce, obdržela ji ale jen hrstka z nich.
Skandál britské pošty je označován za jedno z největších justičních selhání v historii Spojeného království. Po zavedení IT systému Horizon v roce 1999 začaly pošty vykazovat nevysvětlitelné finanční ztráty, za které byly nespravedlivě obviněny a odsouzeny stovky zaměstnanců.
Pošta i přes opakovaná varování bránila spolehlivost systému, a to až do roku 2019, kdy britský Nejvyšší soud uznal, že systém obsahoval závažné chyby a závady, o nichž vedení vědělo.