Hlavní obsah

Víc než jen letadlo. Jak se létá s F-35, o kterou mají zájem i Češi

O bojová letadla páté generace F-35 Lightning II má zájem i české letectvo. Prahu proto navštívili dva zástupci výrobce, americké zbrojovky Lockheed Martin. Kromě Gregoryho Daye, který má na starosti prodeje těchto strojů zahraničním zákazníkům, dorazil také testovací pilot Tony „Brick“ Wilson, který Novinkám řekl, jaká je F-35 z pohledu letce.

Testovací pilot popsal létání s F-35.Video: Novinky

 
Článek

Než se stal Wilson testovacím pilotem Lockheedu, sloužil v americkém námořnictvu, kde létal na strojích F/A-18 Hornet v rámci mise Iraqi Freedom, takže mohl obě letadla srovnat. „Kdybych tam šel dnes, vzal bych si F-35, protože umožňuje pokaždé splnit úkol a bezpečně se vrátit domů,“ řekl Wilson Novinkám. Stroj je například vybaven systémem AutoGCAS, který brání tomu, aby narazil do země v případě, že by třeba pilot ztratil orientaci.

V rozhovoru vyzdvihl přednosti stroje: „F-35 je letoun, který je nejvražednější, nejvíce propojený s dalšími systémy a nejlépe schopný přežít na této planetě. Když jsem létal na stíhačce čtvrté generace, byl jsem víc člověkem ovládajícím senzory, musel jsem se dívat na obrazovku radaru a ovládat jej, musel jsem naslouchat hodně komunikaci, abych si v hlavě udělal obrázek o taktické situaci a rozhodoval se. Na F-35 s pokročilými senzory a propojením přes datalink ovládá čidla samo letadlo a já působím jako opravdový taktik. Pilot zde dosahuje taktické úrovně mnohem dříve v kariéře než piloti letadel čtvrté generace. Těm zabere osm až  dvanáct let, než této úrovně dosáhnou, zatímco u F-35 jsou to kvůli jejím schopnostem dva až čtyři roky.“

Podle Wilsona je Lightning II i dobrá stíhačka, i když nejde o stroj stavěný pro letecké souboje: „F-35 je velmi dobrý letoun s vysokou manévrovací schopností. Jeho skutečnou silou je schopnost shromažďovat a předávat data. Rychlost je důležitá pro každou stíhačku, a i v této oblasti je F-35 velmi schopná, ale zároveň je optimalizována tak, aby zvládala jakoukoli taktickou situaci ještě před vizuálním kontaktem.“

Jako pilotu námořnictva se mu dostalo jedné velké pocty: „Měl jsem velké štěstí, že jsem byl prvním pilotem, který s F-35C přistál na palubě letadlové lodi. Konstruktéři Lockheed Martinu navrhli stroj tak, že se s ním na palubě snadno přistává, což je důležité, protože můžete strávit více času výcvikem taktiky a méně se obávat přistání na lodi. Fantasticky se ovládá, protože má pokročilý systém řízení a přiblížení k lodi u modelů B a C.“

Zmínil, že i když má stroj vlastnosti stealth, což znamená, že je těžko odhalitelný radary a senzory má pasivní, neomezuje to jeho útočnou sílu. Nemusí nosit zbraně jen v šachtách trupu, ale pokud nejsou vyžadovány vlastnosti stealth, tak i na třech externích závěsnících pod každým křídlem.

Víc než jen letadlo

Gregory Day zdůraznil, že F-35 je více než jen letadlo, že jde o platformu, která je propojená s dalšími systémy, nejen se stroji F-35, ale i se staršími letouny jako F-16 nebo s bezpilotními letadly, a může předávat data i pro zaměřování dělostřeleckých systémů, jako je HIMARS.

Konec gripenů. Vláda chce americké stíhačky F-35

Domácí

Zdůraznil, že masová výroba, v jejímž rámci bylo dodáno už přes 840 kusů, umožnila snížit cenu. „Jsme pod cenou letadel 4. generace.“ Podle něj cena neporoste, i když stoupá poptávka, protože si F-35 míní opatřit i další země – jako Finsko, Řecko, Švýcarsko nebo Německo. Ročně se vyrobí 156 kusů. „Dodavatelský řetězec je plně zajištěn,“ odpověděl na dotaz Novinek, jestli ho nenarušilo vyřazení Turecka z programu kvůli nákupu systému protivzdušné obrany S-400.

Zmínil, že nízká je nejen cena, ale i náklady na letovou hodinu. „V Norsku, které má F-16 i F-35, mají oba typy stejné náklady na letovou hodinu. U F-35 činí 25 000 dolarů, což je stejné jako u letadel čtvrté generace. Průměrná doba do poruchy je vyšší než požadovaná, u F-35 činí 9,6 letové hodiny (u F-35A, o kterou má zájem ČR pak je to z údajů firmy 11,8 hodiny)

Expert: Nové stíhačky? Česko má větší problém, proti raketám „jsme v háji“

Domácí

Pilot také Potvrdil také, že letoun je certifikován jako nosič jaderných bomb.

Podle něj se při zavádění F-35 do výzbroje liší především typ výcviku. Kromě úpravy základen zabere přecvičení asi půl roku.

Reklama

Výběr článků

Načítám