Hlavní obsah

Kaczyňského velikášský sen o Hollywoodu stál miliony

16. 6. 2020, 18:57
Právo, Pavol Minárik

Jedním ze snů nejvlivnějšího polského politika Jaroslava Kaczyňského (71) bylo přesvědčit Hollywood, že dějiny jeho vlasti jsou „obrovskou pokladnicí, kterou stojí za to zfilmovat“. Ještě těsně předtím, než se Právo a spravedlnost (PiS), jehož je lídrem, dostalo na podzim 2015 k moci, tvrdil, že „Polsko je obětí nepřátelské globální kampaně, a proto je třeba natočit dva tři velké hollywoodské filmy ukazující historickou pravdu“.

Foto: Kacper Pempel, Reuters

Jaroslaw Kaczynski, předseda polské vládní strany Právo a spravedlnost.

Článek

Hrát v nich pod vedením nejslavnějších režisérů měly největší americké filmové hvězdy. Po vytvoření trháků světového kalibru měly miliony diváků na celém světě následně na vlastní oči poznat skutečnou pravdu o Polsku.

„Přestože dosud nebyl natočen ani jeden metr filmu a nic nenasvědčuje tomu, že by se tak mohlo ještě stát, Kaczyňského sen stál polské daňové poplatníky zatím do vzduchu vyhozených 1,5 milionu dolarů (necelých 36 milionů korun),“ napsal portál onet.pl. Reportér webu mimo jiné zjistil, že polská strana si před téměř dvěma lety pronajala služby známé hollywoodské agentury Rogers and Cowan.

Štědrý catering, žádný film

Tato společnost zastupuje filmová esa, jako jsou Richard Gere, Cameron Diazová, Bruce Willis, Sharon Stoneová, Mel Gibson, Denzel Washington či Kevin Costner. Podle smlouvy měla získat hvězdy pro polské filmy, ale pomoct také při natáčení oněch filmových trháků.

V Polsku stoupá hvězda Rafala Trzaskowskeho, vážně ohrožuje prezidenta Dudu

Evropa

Jen díky americkým zákonům, podle kterých společnosti přijímající peníze od zahraniční (v tomto případě polské) vlády musí na ministerstvu spravedlnosti podat dvakrát ročně zprávu o své činnosti, se novinář dozvěděl, na co vlastně šly peníze polských poplatníků.

Agentura však ve zprávě z konce loňského roku sdělila, že hlavní část sumy vynaložila na propagaci Polska včetně rozesílání e-mailů do amerických médií.

Jen na catering vynaložila v přepočtu tři miliony korun. „Nezbývá než věřit, že jim chutnalo,“ dodal ironicky portál.

Reklama

Výběr článků