Článek
Varianta ASMPA-R je nyní ve výzbroji francouzského námořnictva. Většinu nesou stíhačky Rafale M. Tento letoun provedl ve čtvrtek zkušební odpálení zmíněné rakety s plochou dráhou letu bez hlavice v rámci operace Diomede, uvedlo francouzského ministerstva obrany.
„Je to již druhý start za poslední dny a byl úspěšný,“ řekla Catherine Vautrinová, šéfka rezortu.
Vývoj ASMPA-R, jehož historie sahá do poloviny roku 2010, je součástí širšího úsilí o modernizaci francouzského arzenálu jaderných odstrašujících prostředků. První verze rakety vstoupila do služby v roce 2009, tehdy byla také součástí výzbroje letounů Mirage 2000N. Nejnovější verze rakety s plochou dráhou letu má dolet 600 kilometrů.
Novou verzi raket dostaly rafaly
ASMPA-R byla oficiálně zařazena do výzbroje leteckých sil francouzského námořnictva v pondělí, platformou pro tyto rakety jsou stíhačky Rafale. Střela je poháněna startovacím raketovým motorem na pevné palivo a letovým náporovým motorem na kapalné pohonné látky, díky němuž se pohybuje trojnásobkem rychlosti zvuku.
Náporový motor je nejjednodušším typem reaktivního motoru. Tvoří jej zužující se trubka, na obou koncích otevřená. Vzduch do náporového motoru vstupuje rychlostí, jakou se pohybuje zařízení, které jej má ve svém vybavení. V motoru se jeho rychlost sníží, čímž roste tlak.
Při průchodu motorem se do stlačeného vzduchu přidá palivo, čímž se uvolní tepelná energie. Teplota spalin pak prudce na roste a ty pak vysokou rychlostí unikají zužující se trubkou. Nevýhodou náporového motoru je, že nemůže pracovat za klidu. Největší účinnosti dosahuje právě při rychlosti okolo Mach 3.

