Článek
„Včera byl v jednom z bombardovacích leteckých pluků v letadle stojícím v krytu aktivován katapultovací systém. Pilot a šturman utrpěli zranění neslučitelná se životem. Na místě pracuje státní komise,“ uvedl v pondělí moderátor ruského telegramového kanálu Fighterbomber Telegram Ilja Tumanov. Neupřesnil, na které základně se měl incident odehrát. Ruské úřady nehodu oficiálně nepotvrdily, připomněl web Defence blog
Tumanov neuvedl, o jaký typ letounu šlo, použil však slovo šturman, který označuje operátora zbraňového systému. Mohlo tak jít o některý z dvoumístných taktických bombardérů Suchoj Su-24 nebo Su-34, popřípadě o cvičnou dvoumístnou verzi bitevního Suchoje Su-25.
Vyloučit nejde ani selhání systému katapultáže u stroje Tu-22M3, k jakému došlo podle agentury AP už v roce 2021, kdy sedačky nebyly vystřeleny do takové výše, aby členy posádky zachránily padáky. V roce 2024 došlo k podobné nehodě i u víceúčelového Su-30 na Krymu, tehdy ale oba členové posádky přežili.
Katapultáž v úkrytu znamená, že vystřelovací sedačky s letci narazily do zodolněného stropu úkrytu. Moderní letadla mají většinou vystřelovací sedadla umožňující bezpečnou záchranu i při katapultáži v nulové výšce za nulové rychlosti.
Důsledky „aktivace systému katapultáže “ jsou pro ruskou armádu obzvlášť bolestivé vzhledem k tomu, že výcvik leteckého personálu je dlouhý a nákladný proces, napsal ukrajinský server Obozrevatel.

