Hlavní obsah

Uprostřed polí. V Maďarsku postavili za peníze EU kruhový objezd, který nikam nevede

Zalaegerszeg

Mezi maďarským městem Zalaegerszeg a obcí Zalaszentiván postavili kruhový objezd, který nikam nevede a silnice v každém směru končí v poli. Jedná se o investici z eurofondů ve výši 500 milionů forintů (31 milionů korun). Jde již o třetí bizarní projekt, který v Maďarsku za evropské peníze vznikl.

Foto: Atlatszo.hu

Kruhový objezd, který nikam nevede

Článek

Jak upozornil investigativní web atlatszo.hu, vedle stavby kruhového objezdu se hrdě tyčí projektová tabule o investici z eurofondů. Podle webu měl být součástí příjezdové silnice k velkému logistickému centru a kontejnerovému terminálu společnosti Metrans, které však stále existuje jen na papíře.

Projekt logistického centra byl ohlášen ještě v roce 2021 a podporu mu vyjádřil maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó, který se osobně zúčastnil položení základního kamene.

Cílem investice německé společnosti mělo být propojení trasy z jadranských přístavů Terst, Koper a Rijeka do střední Evropy včetně České republiky. Projekt měl také posílit maďarskou pozici v mezinárodní logistice.

Na mrtvém bodě

Samospráva města Zalaegerszeg se zavázala, že k logistickému centru vybuduje silniční napojení a inženýrské sítě. Svůj slib splnila, ale celý projekt uvázl na mrtvém bodě.

„Metrans zatím nezačal s výstavbou, protože čeká na železniční spojku, kterou měla zabezpečit maďarská vláda,“ napsal investigativní web. Primátor města Zoltán Balaicz vyjádřil přesvědčení, že po vybudování železniční spojky se projekt Metransu rozběhne. „Je to důležitá investice nejen pro město, ale pro celé Maďarsko,“ řekl.

V roce 2022 Maďarsko požádalo o eurofondy na výstavbu železniční spojky. Evropská komise o rok později projekt schválila, ale výstavba nezačala. Na podzim 2024 byl vypsán tendr, ale jeho výsledky zatím nebyly nezveřejněny. Podle maďarského ministerstva výstavby proces hodnocení stále probíhá.

Společnost Metrans ve svém stanovisku uvedla, že podmínkou výstavby logistického centra je již zmíněná železniční spojka. „Bez železničního napojení je provoz terminálu nemožný,“ zdůraznila německá společnost.

Není to poprvé, co Maďarsko zaujalo světovou veřejnost svým přístupem k čerpání peněz z eurofondů. V březnu 2023 se objevila zpráva o stavbě stezky v korunách stromů, kde však ještě před tím okolní les vykáceli. O měsíc později země zaujala stavbou rozhledny vysoké 1,5 metru uprostřed ničeho.

Související témata:

Výběr článků

Načítám