Článek
TUSAŞ uvedla, že v současnosti probíhá montáž druhého a třetího prototypu, které doznají změn designu. V současné době je podle ní TAI TF Kaan jediným projektem stíhacího letounu v Evropě, který se pyšní označením páté generace a má létající prototyp.
Pro testovací kampaň jsou plánovány celkem čtyři letouny – tři pro letové zkoušky a jeden pro pozemní testování. První prototyp dokončil svůj první let v únoru 2024, připomněl portál Defense News.
Program Kaan, původně známý jako TF-X, je nejambicióznějším leteckým projektem Ankary. Na důležitosti získal, když USA vyřadily Turecko z programu Lockheed Martin F-35 Lightning II, protože si pořídilo ruský protivzdušný systém S-400.
Turecké zbraně a v budoucnosti i motor
Kaan navržený původně jako náhrada za stárnoucí flotilu stíhaček F-4E Phantom a později i F-16 tak má zastoupit i americké F-35. Pokud se to podaří, bude o tureckou stíhačku páté generace zájem i v zahraničí. Zájem už projevila třeba Saúdská Arábie, které Spojené státy také nechtějí prodat F-35.
Turkey TAI TF kaan 5 🚀#aviation $PARAM $BLOCK pic.twitter.com/IpQ9brIoWb
— World Fighters (@talkmillitary) March 20, 2024
Dvoumotorový Kaan má dosahovat rychlosti 1,8 Mach a má být vybaven technologií stealth. Očekává se, že bude primárně vybaven zbraněmi turecké provenience, jako jsou střely vzduch-vzduch Peregrine a Gökhan.
Prototypy Kaanu pohání proudový motor General Electric F110 s přídavným spalováním. Ve snaze zbavit se závislosti na zahraničních dodavatelích by ho Turci chtěli do roku 2032 nahradit motorem domácí výroby, který vyvíjejí spolu s britskou firmou Rolls Royce.