Hlavní obsah

Tři dny před smrtelným neštěstím v Lisabonu vypršela provozovateli smlouva na údržbu lanovek

3:17
3:17

Poslechněte si tento článek

Portugalská dopravní společnost Carris nechala v neděli 31. srpna vypršet smlouvu na bezpečnostní údržbu čtyř lisabonských lanovek (Glória, Bica, Lavra a Santa Justa). V době středeční nehody lanovky Glória, která si vyžádala nejméně 17 mrtvých a přes 20 zraněných, tak podle některých portugalských médií za její údržbu nebyl nikdo zodpovědný. Dopravní podnik to odmítá, detaily údajné nové smlouvy ale zatím nezveřejnil.

Foto: Armando Franca, ČTK/AP

Druhý vůz lanovky je v pořádku, u trosek toho havarovaného stále probíhá vyšetřování.

Článek

„Nové výběrové řízení se základní cenou přibližně 1,2 milionu eur na tři roky bylo společností Carris Management vyhlášeno v dubnu. Tendr byl ale 14. srpna zrušen, protože společnost se domnívala, že všechny předložené nabídky překročily cenový rámec,“ napsal investigativní web Página Um.

„Od začátku září fungují lisabonské lanovky bez smluvního krytí, které by zajišťovalo jejich údržbu a bezpečnost, což je situace, která může mít v kontextu nehody důsledky,“ dodává server s tím, že do konce srpna za údržbu zodpovídala firma MNTC – Serviços Técnicos de Engenharia.

Podle dopravního podniku Carris ale k žádnému přerušení údržby nedošlo. „Měsíční a týdenní programy údržby a denní kontroly byly pečlivě dodržovány,“ citovala jeho vyjádření stanice SIC Notícias. Dopravní podnik má podle prohlášení údajně od 1. září na údržbu novou smlouvu s externí firmou. Její detaily však nejsou známé a žádný nový tendr vyhlášen nebyl. Podle stanice by tak mohlo jít jen o napřímo uzavřenou smlouvu.

Do vypršení předchozí smlouvy platil Carris měsíčně za každou z lanovek 5913,3 eura (zhruba 144 547 Kč). „To se vzhledem k technické složitosti lanovek, které vyžadují neustálý dohled k zajištění bezpečnosti cestujících a provozní spolehlivosti, jeví jako velmi úsporná částka,“ míní web Página Um.

„V případě lanovky Glória byly specifikace obzvláště náročné a vyžadovaly denní, týdenní, měsíční a pololetní údržbu. Úkoly zahrnovaly mimo jiné čištění a mazání pantografu, kontrolu baterií a trakčního lana, kontrolu regulátoru, proplachování kompresoru a celkové mazání, jakož i pravidelnou kontrolu trakčního motoru a jističů. Bylo také stanoveno, že trakční lano má být vyměněno po 1500 dnech provozu nebo vždy, když bude provedena větší oprava,“ vypočítává server.

Lanovka vykolejila už před sedmi lety

Lanovka Glória měla nehodu už v roce 2018, kdy jeden z vozů vykolejil. Tehdy se ale incident obešel bez obětí i raněných. Carris tehdy věc vysvětloval jako „technickou anomálii“, ale bližší vysvětlení incidentu neposkytl.

Středeční tragédie se stále vyšetřuje. „Příčina neštěstí zatím není známa, ale mohlo jej způsobit uvolněné lano,“ podotkla stanice SIC Notícias. Policejní vyšetřovatelé podle ní zatím nevyloučili ani verzi, že za tragédií stála nedbalost či dokonce úmysl. Do odvolání byl přerušen provoz i na ostatních lisabonských lanovkách (Bica, Lavra a Santa Justa).

Lanovka Glória byla do provozu uvedena v roce 1885 a byla druhou takovou lanovkou v Lisabonu. Dodnes zůstává jednou z ikonických dominant města. Původně byla poháněna párou, poté vodní převahou, v roce 1915 byla elektrifikována. Spojuje náměstí Restauradores s parkem Jardim de São Pedro de Alcântara, přičemž překonává 265 metrů dlouhou trať.

Výběr článků

Načítám