Článek
Experti uvedli, že na základě posledních zjištění selhaly pitot-statické trubice měřící rychlost. Piloti ale nezareagovali na indikaci příliš prudkého stoupání stroje, které vedlo k jeho pádu. Na řešení problémů přitom měli tři minuty.
BEA uvedl, že piloti nereagovali dobře na varování před pádovou rychlostí a nebyli dostatečně vycvičeni na řešení tohoto typu krizových situací. Nezareagovali standardně na hlášení a zvedli nos stroje, přičemž snížili tah.
Letecká společnost Air France to okamžitě odmítla s tím, že nemá žádné důkazy, že by nebyli adekvátně vycvičeni.
"Posádka ukázala profesionalitu a byla odpovědná až do konce letu. Air France oceňuje jejich odvahu v těchto extrémních podmínkách," stojí v prohlášení aerolinek citovaném BBC. Aerolinky zmínily hlavně vadné pitot-statické trubice: "Varování před pádem se zapínalo a vylínalo v rozporu s reálným pohybem letadla, což značně přispělo k potížím posádky při analýze situace."
Závěr BEA se dal čekat, experti byli na základě posledních zjištění okolností pádu stále více přesvědčeni, že kdyby byli piloti lépe vycvičeni, situaci by zvládli, i když selhala technika a neměli správné informace o rychlosti. Podle expertů by piloti měli být více trénovaní v ručním řízení letadel, aby nespoléhali jen na autopilota, a měli by také být seznámeni s projevy pádové rychlosti při strmém stoupání ve větších výškách, kde je řidší vzduch a tudíž menší vztlak.
Bill Voss z americké Nadace pro bezpečnost létání upozornil: „To není jen otázka Air France, ale celého odvětví."
Moderní letadla využívají hodně automatických systémů a po většinu trvání letu stroj řídí autopilot. Piloti tak nemají vypěstované potřebné reflexy a někdy ani vědomosti nutné k rychlé reakci v obtížné situaci.