Hlavní obsah

Stávka na železnici v Německu propukla naplno. Ovlivní i spoje s Českem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stávka na železnici v Německu propukla naplno. K protestu strojvedoucích nákladních vlaků, který začal v úterý večer, se v noci na středu připojili jejich kolegové z osobní přepravy. Německý dopravce Deutsche Bahn (DB) ve středu ráno oznámil, že se podařilo přejít na nouzový jízdní řád, cestující nicméně musí počítat s rozsáhlými výlukami dálkových i regionálních vlaků. Narušeno bylo i spojení s Českem. Stávka za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky má skončit až po šesti dnech v pondělí večer.

Stávka na železnici v Německu propukla naplno. Ovlivní i spoje s ČeskemVideo: Reuters

 
Článek

„Pro dálkovou a regionální dopravu jsme připravili nouzový jízdní řád. Snažíme se vypravovat prodloužené dálkové vlaky, abychom mohli nabídnout co nejvíce míst k sezení. Nouzový plán je spuštěn a funguje stabilně,“ řekl mluvčí DB Achim Stauss.

Foto: Michael Probst, ČTK/AP

Stojící vysokorychlostní vlakové soupravy na nádraží v německém Frankfurtu nad Mohanem (24. ledna 2024)

Jde o čtvrtou a dosud nejdelší stávku odborů strojvedoucích GDL. Poprvé v současném mzdovém sporu zahrnuje také celý víkend. Němečtí ekonomové upozorňují, že protest bude mít vážné hospodářské následky. Na to poukázal i Stauss.

Šéf GDL Claus Weselsky ve středu v rozhovoru s veřejnoprávní televizí ZDF prohlásil, že dráhy nadále odmítají všechny požadavky odborů. Dodal, že stávka je zákonná a strojvedoucí na ni mají právo. Podle Stausse ale GDL trvá na svých maximálních požadavcích a nemá zájem na dosažení kompromisu.

Foto: Markus Schreiber, ČTK/AP

Vývěsní tabule na hlavním nádraží v Berlíně oznamuje, že probíhá stávka strojvedoucích GDL a kvůli tomu nejedou příměstské vlaky S-Bahn.

Němečtí strojvůdci stávkují za sedmdesátitisícový bonus a zkrácení pracovní doby

Ekonomika

„Masivně zasažena je nákladní doprava DB Cargo. Už od úterý, kdy stávka (v nákladní dopravě) začala, jsme museli odřeknout četné vlaky. Týká se to například evropské nákladní dopravy přes Alpy, do Skandinávie nebo tratí z mořských přístavů v Nizozemsku a Belgii směrem na jih,“ řekl Stauss.

Dodal, že část dopravy se daří odbavovat po silnici, některé klíčové dodávky, například pro elektrárny, se ale Německé dráhy snaží vypravit.

Stávka narušila spojení s Českem

Stávka rovněž tvrdě dolehla na miliony cestujících. Odbory GDL od loňského listopadu stávkovaly třikrát, dráhy DB pokaždé dokázaly vypravit zhruba pětinu dálkových vlaků. V regionální dopravě byla situace podobná. Stejně tomu bude i nyní.

Pro české cestující protest znamená, že nebudou jezdit přímé vlaky mezi Prahou a Berlínem a také mezi Chebem a městem Marktredwitz. Stát budou i noční vlaky přes Německo. Narušeno bude i spojení Prahy s Mnichovem, kdy mezi Domažlicemi a Řeznem budou jezdit autobusy.

Za co stávkují němečtí strojvůdci

Odbory strojvedoucích GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy.

Požadují také zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.

Německý dopravce Deutsche Bahn nabízí zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmiňuje snížením mzdy.

Německou železnici opět ochromí stávka strojvedoucích, potrvá šest dní

Evropa

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám