Článek
Překročení rychlosti o více než 31 kilometrů v hodině v obci by podle novely mohlo znamenat okamžité zadržení řidičského průkazu.
Obce a města by také nově mohly využívat vlastní stacionární radary ke kontrole přestupků, jako je jízda na červenou, nerespektování značky STOP, projetí zákazu vjezdu, zákazu odbočení nebo projetí železničního přejezdu při spuštěné výstraze.
Stát plánuje posílit systém objektivní odpovědnosti a zaměřit se více na recidivisty. Objektivní odpovědnost by se měla rozšířit také na nedodržování bezpečné vzdálenosti, jízdu v protisměru nebo používání mobilního telefonu při řízení.
Změny se dotknou i parkování mimo obce. Zákaz by se mohl nově vztahovat i na hlavní silnice, zatímco nyní se týká pouze silnic I. třídy.
Nová pravidla se dotknou i koloběžek. Zákon by nově za koloběžky považoval pouze ta vozidla, která nevyvinou vyšší rychlost než 25 kilometrů v hodině. Rychlejší modely by se v silničním provozu nemohly pohybovat vůbec.
Ministerstvo vnitra navrhuje, aby zákon začal platit 1. května 2026. Některé jeho části by ale mohly nabýt účinnosti až o rok později.
Změny na křižovatkách
Novela zákona, kterou připravilo ministerstvo vnitra, umožňuje také obecně otáčení na křižovatkách s řízeným provozem. Dosud šlo o výjimku povolenou jen na označených místech, což podle resortu představovalo mezinárodně nestandardní řešení.
„Jednodušší a logičtější alternativou je obecné umožnění otáčení na křižovatkách s řízeným provozem,“ uvedlo ministerstvo. Lokální zákaz by zůstal možný pomocí běžné značky „zákaz otáčení“.
Novela počítá i s úpravou pravidel pro předjíždění nákladních vozidel na dálnicích. Nově by náklaďáky mohly předjíždět jiná auta, ale jen v případě, že budou výrazně rychlejší. Předjíždění by mohlo být povoleno i na křižovatkách, ovšem pouze na víceproudých hlavních silnicích, aniž by řidič vjel do protisměru.
Další změny se týkají autoškol. Vozidla určená pro výcvik skupin D a DE, tedy autobusy a autobusy s přívěsem, by mohla využívat jízdní pruhy pro veřejnou dopravu podobně jako taxi. Samotná zkouška by se měla rozdělit na dvě samostatné části – teoretickou a praktickou.



