Hlavní obsah

Sibiřské aerolinky budou kvůli nedostatku ruských letadel spoléhat na sovětské dědečky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvě sibiřské letecké společnosti, Angara a Polar Airlines, požádaly ruskou vládu, aby prodloužila životnost letounů Antonov ze sovětské éry, z nichž mnohé jsou přes 50 let staré, což je u letounu věk dědečka. Podle agentury Reuters je k tomu přiměla skutečnost, že ruští výrobci letadel nejsou schopni zaplnit mezery způsobené odchodem zahraničních leteckých firem z ruského trhu.

Kvůli nedostatku ruských letadel žádají sibiřské aerolinky o povolení létat s 50 let starými strojiVideo: Reuters

 
Článek

Protiruské sankce, které zasáhly také výrobu náhradních dílů, ovlivňují podle Reuters i údržbu letadel ruské, potažmo sovětské provenience. Jde zejména o malá letadla An-24 a An-26 s vrtulovým pohonem, která přepraví až 50 cestujících a dobře se hodí do drsných podmínek na Sibiři a na dalekém severu Ruska.

„Jsou to velmi spolehlivé stroje,“ vychválil antonovy pilot Polar Airlines Konstantin Nazmutdinov. „Velmi dobře se hodí do podmínek dalekého severu, odolávají teplotám až minus 55 stupňů. Vím o případech, kdy letěly i v minus 60.“

Foto: Reuters

Údržba ruského antonova.

„An-24 je, jak říkával můj otec, létající traktor,“ řekl reportérovi agentury Reuters cestující Konstantin Semjonov na zasněžené ranveji na letišti v Jakutsku, asi 5000 kilometrů východně od Moskvy. „Letí a letí a letí. Nebojte se v něm létat, my to děláme už dlouho,“ dodal.

Antonovy tvoří zlomek ruské flotily s více než tisícovkou letadel pro přepravu osob. Pro sibiřské aerolinky jsou však v současné době klíčové. Například v Jakutsku, ruském regionu, který je velký téměř jako Indie a je srdcem ruského diamantového průmyslu, jsou antonovy nenahraditelné.

Létá stovka padesátiletých antonovů

Stroje, které sovětští konstruktéři navrhli v 50. letech minulého století a od 60. let se vyráběly v Kyjevě, jsou ale nyní pro Rusko kvůli válce nedostupné, i kdyby se i nadále na Ukrajině vyráběly. Ale ani tam žádný z antonovů „nesjel z výrobních pásů“ už téměř deset let.

Foto: Profimedia.cz

Antonov An-26. Ilustrační foto

„V Rusku jich v provozu zůstává zhruba stovka. V průměru jsou staré asi 50 let,“ řekl Sergej Zorin, zástupce ředitele sibiřské letecké společnost Angara. „Některé z nich mají být vyřazeny už letos a bez dalších investic do údržby, oprav a patřičných náhradních dílů bude do roku 2030 odepsána čtvrtina z celkového počtu strojů,“ dodal s tím, že pořízení nových letounů si za současných podmínek v Rusku aerolinky bez státní podpory nemohou dovolit.

Aby udrželo svůj letecký sektor nad vodou, Rusko po zavedení západních sankcí rozdalo více než 12 miliard dolarů (269 miliard korun) ve státních dotacích a půjčkách, uvádí Reuters.

V listopadu loňského roku zazněl podle agentury v ruském parlamentu slib zpracovat podmínky pro prodloužení živostnosti An-24 a An-26 i dalších strojů sovětské provenience, dokud se na trhu neobjeví nová podobná letadla ruské výroby.

Zorin ale neočekává, že by masová výroba nového letounu Ladoga, který je stejné třídy jako An-24 a An-26, začala dříve než v roce 2027.

Ruské aerolinky navzdory sankcím pořád létají

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám