Hlavní obsah

Labe v Drážďanech je opět uzavřené pro lodní dopravu, nejspíš až do září

2:43
2:43

Poslechněte si tento článek

V Drážďanech začala další fáze demolice mostu Carolabrücke, jehož část se zřítila loni v září. Kvůli demolici je Labe v okolí mostu opět uzavřené pro lodní dopravu. Podle stanice MDR to potrvá přinejmenším do začátku září.

Foto: Profimedia.cz

Demolice zříceného mostu Carolabrücke v Drážďanech

Článek

Spolkový úřad pro lodní dopravu rozhodl, že uzavře od středy Labe v okolí mostu pro veškerou lodní dopravu, aby umožnil hladký průběh demolice.

„V současnosti předpokládáme, že práce budou v srpnu dokončeny, takže spolkový úřad pro lodní dopravu bude moci Labe v oblasti Carolabrücke od začátku září znovu otevřít,“ stojí podle stanice MDR v rozhodnutí úřadu.

Loni 11. září se v Drážďanech zřítila část mostu Carolabrücke, jedné z nejvýznamnějších dopravních tepen saské metropole. Most se skládal ze tří částí označených A, B a C. Po částech A a B jezdily automobily, na části C byly tramvajové koleje a chodník. Zřítil se asi stometrový úsek části C na straně Starého města, nikomu se přitom nic nestalo. Poslední tramvaj přejela po mostě několik minut před neštěstím.

Foto: Reuters

Zřícený most v Drážďanech, listopad 2024

Trosky části C byly už v květnu odstraněny. Drážďanská radnice původně doufala, že by se mohly části A a B zachovat, pak ale na základě statického posudku rozhodla i o jejich demolici. S ní se začalo ve středu.

Most, který byl postaven na přelomu 60. a 70. let, by měl zcela zmizet do konce roku. Demoliční práce komplikují opakované nálezy leteckých pum z druhé světové války, naposledy se jedna našla minulý týden. V lednu muselo kvůli zneškodnění jedné z bomb širší centrum města dočasně opustit 10 000 lidí.

Demolice mostu opět ochromila Labe

Zastavení plavby po Labi v Drážďanech se opět dotkne i českých lodních dopravců. Po zářijovém zřícení mostu lodě nemohly Drážďany proplouvat téměř pět měsíců. Některé lodě na Labi v severních Čechách doslova uvázly, jiné byly uvězněny v zahraničí a nemohly se vrátit do svých domovských přístavů. Znamenalo to velké finanční ztráty.

První plavidlo, které pod mostem po částečném obnovení na počátku února proplulo, byla česká nákladní loď společnosti Evropská vodní doprava, která vezla velký naftový generátor do Antverp v Belgii. V druhé polovině února dopravu načas zastavily nepříznivé hodnoty na hlásičích pohybu jednoho z pilířů.

Drážďanská radnice na konci května uvedla, že náhrada za zřícený most se začne stavět v roce 2027. Stavební práce by pak měly trvat dva a půl roku. Drážďanská radnice čelí kritice za údajně pomalou demolici mostu, zrychlit se ji snažila mimo jiné zkráceným výběrovým řízením, v němž hledala demoliční firmu. Drážďanský primátor Dirk Hilbert tehdy řekl, že je rychlá demolice je nutná i kvůli dodržení smlouvy s Českem o volném přístupu k moři, který trosky blokují.

Výběr článků

Načítám