Hlavní obsah

Přibývá falešných GPS signálů v oblastech bojů. Letadla se mohou ocitnout ve vzdušném prostoru jiného státu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vysílání falešných signálů GPS v oblastech bojů, tzv. spoofing, je velkým nebezpečím pro leteckou dopravu. Palubní navigační systémy pracují s údaji satelitní navigace, a pokud dostávají falešné, mohou letadla odklonit a zavést i do nebezpečných oblastí. Problémem je spoofing hlavně na severu Evropy a na Blízkém východě.

Foto: Profimedia.cz

Americké zařízení pro rušení signálu GPS testovaní na základně letectva Holloman

Článek

Od konce loňského srpna začali piloti létající na Blízkém východě hlásit případy, kdy palubní navigační systém dostával falešné údaje GPS, které někdy vytvářely dojem, že je stroj vzdálený několik set kilometrů od svého kurzu, uvedl časopis Foreign Policy. Vedlo to až k „naprosté ztrátě navigačních schopností“, takže posádky závisely jen na slovní komunikaci s letovými dispečery, uvedla profesní organizace dispečerů OPS Group, která už loni na konci září evidovala 20 takových případů. Týkaly se letadel od menších až po ta úplně největší, například Embraeru 19, Boeingů 737, 777, a dokonce Jumba 747.

Pilot menšího soukromého proudového stroje letícího z iráckého Irbílu kvůli tomu málem vletěl do vzdušného prostoru Íránu, přičemž pro to neměl povolení. „To by mohlo vést ke skutečným mezinárodním incidentům,“ řekl Foreign Policy profesor Texaské univerzity z Austinu Todd Humphreys.

Uvedl, že nešlo o rušení GPS, které je v oblastech bojů nebo u citlivých vojenských zařízení běžné, neboť brání většině útoků dronů a střel využívajících navádění pomocí GPS. Piloti vědí, kde jsou rizikové oblasti, a v nich používají jiné navigační pomůcky.

Rusko elektronicky zaútočilo na letoun britského ministra obrany

Evropa

V tomto případě však v dané zóně byly vysílány přímo falešné signály GPS, které zmátly palubní navigační systémy. Data totiž dostávaly, a tak s nimi pracovaly, jenomže tato data byla podvržená. Skupina OPS upozornila, že zmaten byl i klíčový navigační referenční inerciální systém IRS, protože i ten používá ke korekci data GPS.

Problému se na únorovém zasedání věnovala i Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) přidružená k OSN: „Posádky od srpna 2023 hlásí nový druh matení GPS, kdy je signál dostatečně silný a celistvý, aby mohl ,krmit‘ systémy letadla. Výsledkem je, že se během několika minut stává IRS nepoužitelným a v mnoha případech jsou ztraceny všechny možnosti palubní navigace.“

Profesor Humphreys vysledoval, odkud byly falešné signály GPS vysílány, jednalo se o oblast ležící u Teheránu. Kdo nebo co za nimi stojí, ale nezjistil.

Matení signálu na hranicích Izraele a Libanonu

Počet nahlášených případů matení signálu GPS výrazně stoupl po začátku války v Gaze. Experti předpokládají, že to dělá izraelská armáda, aby zabránila raketovému útoku ze strany libanonského Hizballáhu. Izraelské obranné síly 15. října přiznaly, že u severní hranice s Libanonem ruší signály GPS, nic ovšem neuvedly o vysílání falešných údajů o poloze.

Případy falešných signálů GPS se objevují od konce loňského prosince i na severu Evropy spolu s rostoucím rušením signálu GPS v rozsáhlých oblastech sahajících od Pobaltí až do Německa.

Technologie už jsou dostupné

Humphreys otevřeně přiznává, že byl prvním, kdo vytvořil takovýto systém už v roce 2008 ještě jako student Cornellovy univerzity. Pak jej při kontrolovaném experimentu použil k zmatení navigačního systému jachty ve Středozemním moři. Uvedl, že stavba složitého zařízení trvala rok: „Nyní je matení signálu dostupné pro člověka s rozpočtem tisíc dolarů. Na internetu si lze objednat správné zařízení a stáhnout příslušný software.“

Nebezpečí, že by zmatení signálu GPS mohlo vést k havárii, je malé, mohlo by však zmást posádku a dostat stroj do vzdušného prostoru jiného státu a ten by letadlo mohl sestřelit coby narušitele. Malé nebezpečí souvisí s tím, že jde většinou o vedlejší efekt snahy zmást nepřátelské drony a střely, uvedl Humphreys: „Pokud se však sama letadla stanou terčem, protože Rusko nebo Írán budou chtít vyvolat chaos v letecké dopravě, mohly by skutečně vážně zasáhnout ekonomiku. To je to, co vyvolává moje největší obavy ohledně závislosti na GPS.“

V Pobaltí a Polsku jsou zaznamenány četné výpadky GPS signálu. Stojí za nimi Rusko

Evropa

Reklama

Výběr článků

Načítám