Hlavní obsah

Matky, které měly držet panel v trupu letadla, chyběly. Boeing je nenainstaloval, píše list

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seattle

Za mimořádnou událost, kdy Boeingu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines letícímu z Portlandu do Kalifornie vypadl panel zaslepující nouzový východ, což vedlo k dekompresi, může přímo výrobce Boeing, a ne subdodavatel, napsal list The Seattle Times s odvoláním na své zdroje z firmy.

Foto: Ntsb, Reuters

Chybějící panel v trupu Boeingu 737

Článek

Panel zaslepující nouzový východ u strojů, které ho nepotřebují kvůli odlišnému uspořádání sedadel, vypadl 5. ledna krátce po startu ve výši asi 3000 metrů. Naštěstí na sedadlech nikdo neseděl. The Seattle Times získal informace od whistleblowera, který má přístup k záznamům o výrobě, že na vině byli přímo zaměstnanci firmy.

Americký úřad pro letectví čelí kritice kvůli vypadnutému panelu z trupu Boeingu 737

Amerika

„Důvod, proč dveře vyletěly, je uveden černě na bílém ve vlastních záznamech Boeingu,“ napsal whistleblower. Podle něj matice, které drží panel zaslepující nouzový východ, „nebyly v době dodání letadla instalovány“. „Uvádějí to vlastní záznamy“ firmy, dodal s tím, že to „svědčí o kvalitě kontroly v určitém segmentu výroby“. Stroje 737 MAX 9 se kompletují v továrně Boeingu v Rentonu.

Trupy se vyrábějí v Wichitě, kde do nich také subdodavatel Spirit AeroSystems usazuje panely. Pokud je však v záznamech z Rentonu uvedeno, že matice nebyly nasazeny, vina padá přímo na Boeing. Jeho ředitel sice už přiznal, že jde vina obecně za ním, ovšem to nevylučovalo možnost, že na vině je jeho subdodavatel.

Boeing přiznal, že může za vypadnutí kusu trupu za letu

Ekonomika

Také vyšetřovatelé amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) veřejně zmínili možnost, že na šroubech držících panel nebyly matky vůbec našroubovány. Rostoucí rozdíl mezi vyšším tlakem v přetlakové kabině a okolním vzduchem při stoupání vedl k tomu, že panel byl vyšším tlakem vyražen ven.

Následné kontroly u jiných strojů verze MAX 9 u aerolinek United odhalily, že u letadel nebyly tyto matky utažené. Šlo o o kusy vyrobené v posledním roce, do kterých ještě technici aerolinek nezasahovali, protože nebyly tak dlouho v provozu a nenalétaly tolik hodin, aby kontrola byla potřeba.

Kontroly Boeingů 737 MAX 9 odhalily uvolněné šrouby u několika letadel

Amerika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám