Hlavní obsah

Dodatečné volby v jedenácti obcích budou 7. ledna

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V jedenácti z 6258 obcí v republice se letos neuskutečnily komunální volby. Nepodařilo se v nich totiž sestavit kandidátky. Neznamená to však, že by obec nikdo neřídil. Jak se v takových případech postupuje, vysvětlil v rozhovoru pro Právo ředitel odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra Miroslav Veselý.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Volební místnost v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Článek

Kdy zaniká mandát zastupitelstva a kdo po standardních volbách řídí obec, než se ustanoví nové zastupitelstvo a vedení radnice?

Činnost zastupitelstva končí ze zákona dnem voleb, což letos bylo v pátek 23. září o půlnoci. Pokud je standardní stav, starosta a rada vykonávají svoji působnost až do zvolení nového starosty, místostarosty a rady.

Kdo bude mít obec na starosti, když původnímu zastupitelstvu zanikl mandát?

V takovém případě je tam vykonávána správa obce. Tu vykonává zaměstnanec zařazený do ministerstva vnitra a jmenuje ho ministr vnitra.

Jaké má takový člověk kompetence?

Z hlediska zákona o obcích správce přebírá kompetence starosty. Jedná se o provizorní řešení. Cílem je zabezpečit základní chod obce a dovést ji k dodatečným volbám. Má možnost sestavit rozpočet a přijímat rozpočtová opatření. Správce tam však není od toho, aby činil nějaká koncepční rozhodnutí, aby rozhodoval o výstavbě sportovních areálů, opravách chodníků a tak dále. Cílem je zabezpečit základní funkce obce, aby fungoval svoz odpadů, zásobování vodou. Blíží se zima, takže údržba komunikací nebo to, aby fungovalo veřejné osvětlení.

V Liberci se dohodli na pokračování koalice starostů s druhým ANO

Komunální volby

Má správce obce i nějaké povinnosti vůči občanům?

Je spousta úkolů, které vyplývají z právních předpisů. Obec musí poskytovat informace o činnosti, což je i úkol toho správce. Pak je tu ještě jedna role, která není definovaná zákonem, že by správce měl komunikovat s občany a směrovat je k tomu, aby vzali samosprávu do svých rukou, aby sestavili kandidátní listiny pro dodatečné volby. V každé obci připravujeme setkání s občany na začátek října třeba v kulturním domě, hospodě nebo na obecním úřadě.

Kdy by se mohly uskutečnit dodatečné volby?

Lhůty vyplývají z volebního zákona. Nyní bude vyhlášen termín dodatečných voleb, které mají proběhnout 7. ledna (poté 13. a 14. ledna proběhne v celé zemi první kolo prezidentských voleb – pozn. red.). V zákoně jsou stanoveny lhůty, takže nejpozději 66 dní před volbami mají být podány kandidátní listiny. Vychází to na přelom října a listopadu.

Reklama

Výběr článků

Načítám