Článek
Fanoušek Motoristů Chlad dokonce kvůli soutěži založil instagramový profil s názvem Volby a Káry. „Rozhodl jsem se podpořit Filipa Turka a Motoristy v těchto volbách a vás, kompletně celé sítě, do té podpory zapojit,“ hlásá v úvodním příspěvku.
„Vytvořte masivní síťovou podporu, kterou já s radostí odměním,“ vyzval Chlad ve videu. Po lidech chce, aby vytvořili příspěvek na podporu Motoristů a za odměnu slibuje zapojení do soutěže.
Ve skutečnosti ale nutně podnikatel 100 tisíc rozdávat nemíní. Odměnit chce tři lidi – za první místo 25 tisíci, za druhé a třetí 15 a 10 tisíci. Vyšší výhry slibuje až při vyšším volebním zisku Motoristů, konkrétně dvojnásobek, pokud získají přes 10 procent a čtyřnásobek při zisku přes 15 procent.
Vyhodnocení soutěže má proběhnout v listopadu a hodnotit se bude „originalita a kreativita“, dosah příspěvku a zapojení dalších účastníků přes spolupráci na Instagramu. Záhy se na profilu objevila celá řada fanouškovských příspěvků.
Jak Novinkám sdělil Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických strana a hnutí, který má na starosti dohled nad předvolební kampaní, přestože je Chlad jen podporovatel, i na něj se vztahují pravidla politických kampaní.
„Je zřejmé, že organizování soutěže pro pana Chlada představuje nemalý finanční výdaj, přinejmenším vyplacení výherních cen. Buď jedná s vědomím kandidujícího subjektu nebo kandidáta, v tom případě musí být vykázán jako podporovatel. Nebo jedná na vlastní pěst, v tom případě se musí registrovat jako třetí osoba,“ popsal Outlý.
Předseda Motoristů Petr Macinka v úterý, dva dny po nedělním vyhlášení soutěže, na dotaz Novinek reagoval, že „netuší, o co jde“.
Za určitých podmínek by se museli registrovat i zapojení soutěžící. Rozhodující je, jestli šlo o „sdělení ve prospěch či neprospěch kandidující strany nebo jejího kandidáta, za které byla poskytnuta nebo se obvykle poskytuje úplata“.
Pokud by účastník sám něco zaplatil, použil placenou propagaci nebo je příspěvek vytvořený na profesionální úrovni, má povinnost aktivitu jako bezúplatné plnění vykázat strana, nebo se on sám musí u ÚDHPSH registrovat jako tzv. třetí osoba. Taky by u takového příspěvku měl být označený zadavatel a zpracovatel.
„Úřad v zájmu transparentnosti volebních kampaní doporučuje označovat všechny grafické prostředky a audiovizuální prvky (fotografie, videa, audionahrávky), u kterých zjevně proběhla postprodukce (např. sestřih, vložení titulků, grafických prvků atd.),“ uvádí ÚDHPSH.