Hlavní obsah

Čechy v zahraničí chtějí strany v kampani oslovit hlavně na sociálních sítích

3:07
3:07

Poslechněte si tento článek

Především prostřednictvím sociálních sítí budou podle odborníků na politickou komunikaci oslovovat politické strany voliče v zahraničí před letošními říjnovými volbami do Sněmovny. Nevyloučili však ani kontaktní kampaň či využívání infrastruktury krajanských spolků. Silnější pozici budou mít u Čechů v zahraničí vládní strany původní pětikoalice, odhadují odborníci.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Po zavření volebních místností začalo 8. června 2024 sčítání hlasů z voleb do Evropského parlamentu.

Článek

Letos poprvé budou mít Češi v zahraničí možnost hlasovat korespondenčně. Ministerstvo zahraničních věcí očekává účast desítek tisíc voličů, dlouhodobě v zahraničí pobývá přes 600 000 Čechů. Aby mohli z ciziny volit, musejí být zapsaní ve zvláštních volebních seznamech u zastupitelských úřadů. Sněmovní volby se budou konat 3. a 4. října. Lidé ze zahraničí budou podle toho, kde pobývají, hlasovat buď pro kandidáty z Moravskoslezského, Středočeského, Jihomoravského kraje nebo z Prahy.

Korespondenčně hlasující budou představovat zajímavý segment voličů, který nebude jednoduché oslovit kvůli tomu, že se zdržují na různých místech, řekl ČTK vedoucí katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Otto Eibl.

„Komunikace s nimi tak bude pravděpodobně převážně elektronická prostřednictvím sociálních sítí. Tam se cílit dá, byť to nebude vždy stoprocentní,“ uvedl. Dokáže si představit i kontaktní kampaň. „To by dávalo smysl vždy v místech, kde je těch lidí hodně a žijí ‚spolkově‘,“ dodal.

Strany se mohou pokusit využít infrastrukturu krajanských spolků, míní Eibl. „Záleží ale samozřejmě na jejich ochotě sdílet například kontakty s politickými stranami,“ uvedl.

Korespondenční volba má svá úskalí

V dnešní době nepředstavuje problém cílit na různé skupiny s různým sdělením. „Samotná procedura korespondenčního hlasování ale není úplně jednoduchá a je tam spousta kroků, které volič musí podniknout, aby se voleb mohl zúčastnit - je tedy otázkou, nakolik ‚spolehlivý‘ tento segment nakonec bude,“ dodal.

Konzultant Karel Komínek z Institutu politického marketingu míní, že korespondenční volba představuje silnější mobilizační téma pro politický boj v rámci ČR, než jaký bude faktor pro reálné výsledky.

„Nicméně vzhledem k dnešní dostupnosti digitálních technologií se dá i cílit na voliče žijící v zahraničí, zejména pokud by se krajané koncentrovali v určité oblasti,“ uvedl.

Také sdělení se mohou lišit podle jednotlivých oblastí, dodal Komínek. „Ale nemusí to být pravidlem - zejména pokud bude hlavním tématem voleb obecná zahraničněpolitická orientace a bezpečnost. Zahraniční část kampaně nebude globální, ale zacílená na země, které tvoří největší podíl zahraničních hlasů,“ odhaduje.

Půjde jen o doplněk k hlavní kampani, která bude na českém území, dodal. Důvodem je fakt, že voliči ze zahraničí představují nepatrný zlomek v situaci, kdy v roce 2021 bylo téměř 5,38 milionu platných hlasů.

Větší šanci budou mít při oslovování korespondenčních voličů strany původní pětikoalice, tedy ODS, KDU-ČSL, TOP 09, Starostové a nezávislí (STAN) a Piráti, kteří loni odešli do opozice, uvedl Komínek. „Protože život v zahraničí má určité bariéry, které snadněji překročí vzdělanější a zabezpečenější voliči,“ dodal.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám